Carrefour wycofuje się z Polski. Dyskonty szykują się na wielkie przejęcia
W tym artykule:
Sklepy w świetnych lokalizacjach
Carrefour posiada w Polsce ponad 900 sklepów w sześciu formatach - od hipermarketów po osiedlowe placówki - a także sieć stacji paliw i centrów handlowych. Jak zwracają uwagę rozmówcy Business Insider Polska, lokalizacje wielu obiektów są atrakcyjne, szczególnie w centrach miast. - Firmy handlowe, które wcześniej rozwijały się głównie przez budowę sklepów od podstaw, napotkały problemy związane z coraz mniejszą dostępnością atrakcyjnych lokalizacji. Przejęcie sklepów Carrefour może być więc doskonałym ruchem - wskazuje osoba z branży.
Dyskonty odpowiadają na rynkowe doniesienia
W branży najczęściej mówi się o Biedronce, która po przejęciu Carrefoura umocniłaby swoją dominującą pozycję.
Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. korporacyjnych Jeronimo Martins Polska (właściciela sieci Biedronka), powiedział Business Insider Polska, że firma nie komentuje "rynkowych spekulacji", choć media pisały, że zwłaszcza Biedronka może być zainteresowana przejęciem polskiego biznesu Carrefoura albo jego części. Takie posunięcie miałoby pomóc w realizacji dalekosiężnych celów Grupy, która chce osiągnąć 50 mld euro przychodów do 2030 r.
Z kolei Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska, poinformowała, że sieć otwierając kilkadziesiąt obiektów rocznie planuje takie tempo ekspansji utrzymać rozwijając się w sposób organiczny, jednak z uwagą monitoruje rynek pod kątem nowych szans biznesowych.
Sprzedaż częściowa bardziej prawdopodobna
Na rynku spekuluje się, że z uwagi na skalę działalności Carrefoura i potencjalne obawy UOKiK, sprzedaż całej sieci jednemu nabywcy jest mało realna. Możliwy jest więc scenariusz, w którym poszczególne pakiety sklepów trafią do różnych graczy. Podobna sytuacja miała miejsce kilka lat temu, gdy sieć Tesco została przejęta przez Netto, a także niedawno we Włoszech, gdzie mówi się o zainteresowaniu Lidla czy Esselungi przejęciem tamtejszych aktywów Carrefoura.
Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw. Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 mld euro.
Źródło: ISBnews