Coś niepokojącego dzieje się w sklepach i dyskontach w kraju
Wzrost cen artykułów tłuszczowych
Jedną z najbardziej zauważalnych tendencji w lipcu był wzrost cen artykułów tłuszczowych. W tej kategorii dominują masło, margaryna oraz olej, które odnotowały wzrost o 14,2 procent rok do roku. W szczególności dwa produkty - masło i olej - zawyżają dynamikę wzrostu cen, z podwyżkami wynoszącymi odpowiednio 17,3 procent i 18,7 procent rok do roku. Ta kategoria przemieszcza się z drugiej na pierwszą pozycję w rankingu cen.
W sekcji używek, obejmującej kawę, herbatę oraz alkohole, ceny wzrosły średnio o 10,3 procent w porównaniu do ubiegłego roku. Kawa mielona i rozpuszczalna odnotowały najwyższe podwyżki, odpowiednio o 18,3 procent i 16,8 procent. W porównaniu z czerwcem, kiedy to używki podrożały o 14,8 procent, lipiec przyniósł nieco łagodniejszy wzrost w tej kategorii.
Ceny owoców wzrosły o 9,1 procent rok do roku, co stawia je na trzecim miejscu pod względem wzrostu cen. W czerwcu wzrost w tej kategorii wyniósł 11,5 procent, co wskazuje na pewną stabilizację cen na rynku owoców. Jak podkreśla ekspertka:
- Mamy do czynienia z typowym sezonowym trendem, bo lipiec przeważnie kończy okres zbioru wczesnych owoców, np. truskawek, a kolejne krajowe produkty pojawiają się pod koniec sierpnia i we wrześniu. Pogoda w tym roku jest bardzo łaskawa dla zbiorów, stąd rodzime owoce nie powinny nas zaskoczyć w najbliższym czasie znaczącym wzrostem cen - tłumaczy dr Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.
Wzrost cen w innych kategoriach
Poza wyżej wymienionymi, wzrosły również ceny środków higieny osobistej o 8,2 procent oraz chemii gospodarczej o 7,9 procent. Chociaż wzrost cen słodyczy i deserów wyniósł 6,8 procent rok do roku, w czerwcu znajdowały się one na pierwszej pozycji pod względem dynamiki wzrostu. Produkty mięsne doświadczyły wzrostu o 6,7 procent, nabiał o 6,1 procent, pieczywo o 5,8 procent, natomiast ryby i wędliny odpowiednio o 5,2 procent i 4,3 procent.
Na minusie są tylko warzywa - 1,7 proc. rdr. Miesiąc wcześniej spadek wyniósł 0,5 proc. rdr. - Latem podaż krajowych warzyw znacząco rośnie, co wpływa na obniżki cen. To typowe zjawisko, gdy podaż rynkowa zasilana jest świeżymi produktami z lokalnych upraw. Natomiast ceny warzyw są bardzo podatne na zmiany pogodowe i sezonowe. Obecny spadek może być zatem przejściowy i niekoniecznie zwiastuje trwały trend deflacyjny - podsumowuje dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito.
Opis metody analitycznej/badawczej Dane pochodzą z cyklicznego raportu pt. "Indeks cen w sklepach detalicznych", autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetów WSB Merito . Analiza pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszej odsłonie porównano wyniki z lipca 2025 r. i analogicznego okresu z 2024 r. Dotyczyło to 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 91 tys. cen detalicznych z ponad 43 tys. sklepów należących do 62 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.
Źródło: PAP