Kapitał w dół, wyniki w górę. PKP Cargo zaciska pasa i poprawia wyniki
Głębokie cięcie kapitału i porządkowanie bilansu
1 grudnia 2025 r. Rada Nadzorcza PKP Cargo w restrukturyzacji zaakceptowała wnioski Zarządu dotyczące obniżenia kapitału zakładowego aż o 2,19 mld zł - z 2,24 mld zł do 44,8 mln zł. Operacja zakłada redukcję wartości nominalnej akcji z 50 do 1 zł, bez zmiany ich liczby. Kluczowym celem jest pokrycie straty za 2024 r., która wyniosła 2,41 mld zł. Z obniżonego kapitału pokryte zostanie 2,19 mld zł, a pozostałe 218,2 mln zł trafi do rozliczenia z kapitału zapasowego.
Zarząd wskazuje, że nominalna wartość akcji ponad trzykrotnie przewyższa ich cenę rynkową, co uniemożliwia realizację jednej z kluczowych propozycji układowych - konwersji wierzytelności na akcje. Operacja ma charakter wyłącznie księgowy i nie wpływa na strukturę akcjonariatu. Spółka podkreśla, że działanie nie obciąży wyników bieżących, lecz porządkuje bilans i umożliwia przygotowanie nowych propozycji układowych wobec wierzycieli.
Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca
Wyniki po trzech kwartałach 2025 r.: powrót do stabilizacji
Po dziewięciu miesiącach 2025 r. PKP Cargo w restrukturyzacji wyraźnie poprawiła kondycję finansową. Zysk operacyjny osiągnął 90,8 mln zł, a strata netto zmniejszyła się do 10,4 mln zł. To ogromna zmiana wobec sytuacji rok wcześniej, gdy wynik netto i EBIT oscylowały w okolicach minus 800 mln zł.
W samym trzecim kwartale 2025 r. grupa wypracowała 36,1 mln zł zysku operacyjnego i 7,5 mln zł zysku netto. Przychody za trzy kwartały wyniosły 2,76 mld zł, a udziały rynkowe - według danych UTK - sięgnęły odpowiednio 27,06 proc. pod względem przewiezionej masy i 25,82 proc. w pracy przewozowej.
- Kluczowym celem naszych obecnych działań jest budowa silnej, innowacyjnej i odpornej na wyzwania rynkowe grupy Kapitałowej PKP Cargo w restrukturyzacji - podkreśla prezes Agnieszka Wasilewska-Semail, wskazując na optymalizację wykorzystania majątku i koncentrację na segmentach najbardziej rentownych, jak przewozy intermodalne oraz obsługa ładunków specjalistycznych.
Odbudowa płynności i uporządkowanie majątku
Grupa zwiększa przychody również dzięki intensywnym działaniom majątkowym. W trzecim kwartale 2025 r. sprzedano 6 696 wyeksploatowanych wagonów, generując 123,3 mln zł przychodu. Spółka uzyskała także zgodę na sprzedaż nieruchomości m.in. w Warszawie, Szczecinie, Wrocławiu i Jaworzynie Śląskiej, co wzmacnia proces odbudowy płynności.
Jednocześnie spółka kontynuuje realizację Planu Restrukturyzacyjnego, rozwija portfel zamówień i odzyskuje udziały w rynku. Obniżenie kapitału ma stać się narzędziem zwiększającym elastyczność w rozmowach z wierzycielami i poprawiającym przepływy pieniężne w kolejnych latach. Całość działań - zarówno bilansowych, jak i operacyjnych - wskazuje, że PKP Cargo w restrukturyzacji weszła w fazę stabilizowania finansów, przy jednoczesnym przygotowywaniu gruntu pod dalszą restrukturyzację i długoterminową odbudowę rentowności.