Możecie być zaskoczeni, co kupują od nas zagraniczni klienci
W tym artykule:
Siła reeksportu: odzież i elektronika wędruje z Polski dalej
Największy wpływ na wzrost wartości eksportu miało zwiększenie sprzedaży pozostałych towarów konsumpcyjnych (tj. półtrwałych i nietrwałych). Ich eksport wzrósł o 8,0% rok do roku (rdr), odwracając ogólną tendencję spadkową w eksporcie. Udział tych produktów w całkowitej wartości eksportu (14,8%) był najwyższy od czasu pandemii.
Odzież była kategorią o największym wpływie na wzrost w tej grupie. W II kwartale 2025 r. wartość eksportu odzieży wzrosła o 18% rdr - był to już piąty kwartał z rzędu z dwucyfrową dynamiką. Głównym kierunkiem eksportu pozostawały Niemcy (43,6% wartości), a za nimi kraje UE, takie jak
- Holandia,
- Francja,
- Włochy.
Z kolei konsole do gier wideo były pojedynczą pozycją o największej dynamice wzrostu - eksport konsol wzrósł 2,5-krotnie w porównaniu z rokiem poprzednim. Choć sprzedaż konsol zazwyczaj koncentruje się w IV kwartałach, szczyt w 2025 r. przypadł na II kwartał, co w połączeniu z niską bazą odniesienia z ubiegłego roku, przyczyniło się do spektakularnego wzrostu. Również w tym przypadku najważniejszym odbiorcą były Niemcy (40,1% eksportu).
NBP zaznacza, że dynamicznemu wzrostowi eksportu zarówno odzieży, jak i konsol, towarzyszył silny wzrost importu, co sugeruje, że duża część tej sprzedaży ma charakter reeksportu.
Powrót motoryzacji i spadek towarów trwałych
Wzrost eksportu wsparła również sprzedaż samochodów osobowych. Po czterech kwartałach spadków, eksport nowych aut zwiększył się o 10,8% rdr, osiągając wolumen zbliżony do II kwartału 2024 r. (89,4 tys. sztuk). Wzrost wartości wynikał przede wszystkim ze zmiany struktury eksportowanej floty:
- Zwiększyła się sprzedaż klasycznych samochodów hybrydowych (HEV) - stanowiących największą grupę (43,6%) - oraz hybryd plug-in (PHEV).
- Kontynuowany był wyraźny trend spadkowy w eksporcie samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Z drugiej strony, negatywny wpływ na ogólną dynamikę eksportu miał utrzymujący się spadek sprzedaży trwałych towarów konsumpcyjnych. Wartość eksportu w tej kategorii zmniejszyła się o 5,8% (dziesiąty kwartał z rzędu).
- Najbardziej ucierpiały odbiorniki telewizyjne, których eksport spadł o 20% rdr.
- Meble i urządzenia AGD charakteryzowały się tendencjami stagnacyjnymi (spadek odpowiednio o 1,7% rdr i 0,5% rdr).
NBP wskazuje, że długotrwała tendencja spadkowa w eksporcie trwałych towarów konsumpcyjnych może być spowodowana wzrostem konkurencji na rynkach UE, zwłaszcza ze strony Chin.
Źródło: PAP