Nowy lider na rynku zakupów. Polacy zmieniają swoje nawyki
Wzrost ruchu w sklepach convenience i hipermarketach
W maju bieżącego roku liczba wizyt w sklepach convenience wzrosła o 8,2 proc. rok do roku, a w hipermarketach o 8,1 proc.
– Zwiększenie ruchu rdr. we wszystkich formatach mówi o zmieniających się nawykach zakupowych klientów. Być może coraz częściej, zamiast robić duże zakupy raz na tydzień, konsumenci rozbijają je na więcej mniejszych wizyt lub uzupełniają koszyki w różnych typach sklepów. To pokazuje, że klienci łączą kanały zakupowe, wybierając dany format w zależności od potrzeb, a nie z przywiązania do jednej sieci – komentuje Weronika Piekarska, współautorka raportu z Proxi.cloud.
To sugeruje, że konsumenci coraz częściej wybierają sklepy, które oferują wygodę i szeroki asortyment w jednym miejscu. Elastyczność formatu staje się kluczowym czynnikiem przy wyborze miejsca zakupów.
Spadki w dyskontach i supermarketach
W przeciwieństwie do sklepów convenience i hipermarketów, dyskonty i supermarkety odnotowały mniejsze wzrosty rok do roku, odpowiednio o 4,7 proc. i 2,7 proc. Miesiąc do miesiąca, hipermarkety i dyskonty zanotowały spadki o 4,3 proc. i 1,5 proc.
– Na wyniki mdm. hipermarketów i dyskontów mogły wpłynąć większe zakupy, robione tam w drugiej połowie kwietnia przed Wielkanocą i majówką. Występowanie dłuższych okresów wolnych od pracy sprzyja robieniu zapasów w sklepach, m.in. w hipermarketach – stwierdza Mateusz Nowak, współautor raportu z Proxi.cloud.
Raport pokazuje, że liczba klientów rok do roku wzrosła w sklepach convenience i hipermarketach o 1,9 proc., podczas gdy supermarkety i dyskonty odnotowały spadki o 1 proc. i 0,9 proc.
– Coraz gęstsza sieć sklepów convenience umożliwia klientom szybkie uzupełnianie brakujących produktów bez konieczności dalszych dojazdów. Wzrost liczby klientów w tym formacie może być przejawem lojalności, wynikającej z codziennej obecności w sklepie, będącym np. po drodze do pracy. Dodatkowo, format convenience coraz skuteczniej wiąże klientów z marką, np. poprzez aplikacje lojalnościowe – zwraca uwagę Piekarska.
Analiza największych sieci handlowych
Raport uwzględnia również dane dotyczące trzech największych sieci handlowych: Biedronki, Lidla i Żabki. Biedronka jest na plusie w jednym z czterech obszarów, Lidl w dwóch, a Żabka we wszystkich.
– Te trzy sieci handlowe są coraz chętniej odwiedzane przez klientów. Może to być związane wysoką dostępnością ich placówek, szczególnie w miastach, a także ze zmieniającą się preferencją części społeczeństwa do robienia zakupów właśnie w tych placówkach – analizuje Mateusz Nowak.
Żabka, dzięki swojej strategii, wydaje się być największym beneficjentem zmieniających się preferencji konsumentów, którzy coraz częściej wybierają szybkie i wygodne rozwiązania.
Metodologia badaniaBadanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud we współpracy z platformą analityczno-badawczą UCE RESEARCH w oparciu o dane z maja br. i analogicznego okresu 2024 roku. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience (łącznie 25 sieci handlowych). Wielkość próby wyniosła ponad 1,4 mln konsumentów. W sumie obserwowano 42,6 tys. placówek.
O Proxi.cloudProxi.cloud to firma technologiczna specjalizująca się w geolokalizacyjnym marketingu i analizie danych o zachowaniach konsumentów w świecie rzeczywistym. Właścicielem Proxi.cloud jest Grupa Blix.