Nowy lider na rynku zakupów. Polacy zmieniają swoje nawyki

Polacy coraz częściej omijają duże dyskonty i supermarkety, wybierając zakupy w miejscach, które jeszcze niedawno traktowali tylko jako uzupełnienie. Najnowszy raport pokazuje, że to właśnie sklepy typu convenience przyciągają dziś największy ruch. Zyskują nie tylko na wygodzie, ale i na lojalności klientów. Kto traci, a kto zyskuje na tej cichej rewolucji? Wyniki mogą zaskoczyć nawet największych graczy rynku.

Spadki miesiąc do miesiąca pod względem liczby wizyt zanotowały hipermarkety oraz dyskonty Spadki miesiąc do miesiąca pod względem liczby wizyt zanotowały hipermarkety oraz dyskonty
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Małgorzata Oberlan
Maciej Badowski

Wzrost ruchu w sklepach convenience i hipermarketach

W maju bieżącego roku liczba wizyt w sklepach convenience wzrosła o 8,2 proc. rok do roku, a w hipermarketach o 8,1 proc.

– Zwiększenie ruchu rdr. we wszystkich formatach mówi o zmieniających się nawykach zakupowych klientów. Być może coraz częściej, zamiast robić duże zakupy raz na tydzień, konsumenci rozbijają je na więcej mniejszych wizyt lub uzupełniają koszyki w różnych typach sklepów. To pokazuje, że klienci łączą kanały zakupowe, wybierając dany format w zależności od potrzeb, a nie z przywiązania do jednej sieci – komentuje Weronika Piekarska, współautorka raportu z Proxi.cloud.

To sugeruje, że konsumenci coraz częściej wybierają sklepy, które oferują wygodę i szeroki asortyment w jednym miejscu. Elastyczność formatu staje się kluczowym czynnikiem przy wyborze miejsca zakupów.

Spadki w dyskontach i supermarketach

W przeciwieństwie do sklepów convenience i hipermarketów, dyskonty i supermarkety odnotowały mniejsze wzrosty rok do roku, odpowiednio o 4,7 proc. i 2,7 proc. Miesiąc do miesiąca, hipermarkety i dyskonty zanotowały spadki o 4,3 proc. i 1,5 proc.

– Na wyniki mdm. hipermarketów i dyskontów mogły wpłynąć większe zakupy, robione tam w drugiej połowie kwietnia przed Wielkanocą i majówką. Występowanie dłuższych okresów wolnych od pracy sprzyja robieniu zapasów w sklepach, m.in. w hipermarketach – stwierdza Mateusz Nowak, współautor raportu z Proxi.cloud.

Raport pokazuje, że liczba klientów rok do roku wzrosła w sklepach convenience i hipermarketach o 1,9 proc., podczas gdy supermarkety i dyskonty odnotowały spadki o 1 proc. i 0,9 proc.

– Coraz gęstsza sieć sklepów convenience umożliwia klientom szybkie uzupełnianie brakujących produktów bez konieczności dalszych dojazdów. Wzrost liczby klientów w tym formacie może być przejawem lojalności, wynikającej z codziennej obecności w sklepie, będącym np. po drodze do pracy. Dodatkowo, format convenience coraz skuteczniej wiąże klientów z marką, np. poprzez aplikacje lojalnościowe – zwraca uwagę Piekarska.

Analiza największych sieci handlowych

Raport uwzględnia również dane dotyczące trzech największych sieci handlowych: Biedronki, Lidla i Żabki. Biedronka jest na plusie w jednym z czterech obszarów, Lidl w dwóch, a Żabka we wszystkich.

– Te trzy sieci handlowe są coraz chętniej odwiedzane przez klientów. Może to być związane wysoką dostępnością ich placówek, szczególnie w miastach, a także ze zmieniającą się preferencją części społeczeństwa do robienia zakupów właśnie w tych placówkach – analizuje Mateusz Nowak.

Żabka, dzięki swojej strategii, wydaje się być największym beneficjentem zmieniających się preferencji konsumentów, którzy coraz częściej wybierają szybkie i wygodne rozwiązania.

Metodologia badaniaBadanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud we współpracy z platformą analityczno-badawczą UCE RESEARCH w oparciu o dane z maja br. i analogicznego okresu 2024 roku. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience (łącznie 25 sieci handlowych). Wielkość próby wyniosła ponad 1,4 mln konsumentów. W sumie obserwowano 42,6 tys. placówek.

O Proxi.cloudProxi.cloud to firma technologiczna specjalizująca się w geolokalizacyjnym marketingu i analizie danych o zachowaniach konsumentów w świecie rzeczywistym. Właścicielem Proxi.cloud jest Grupa Blix.

Wybrane dla Ciebie

Sałatka dla leniwych siostry Anastazji. Pomysłowe użycie kalafiora
Sałatka dla leniwych siostry Anastazji. Pomysłowe użycie kalafiora
Doktor honoris causa Politechniki Łódzkiej dla przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli. Uroczystość w Alchemium
Doktor honoris causa Politechniki Łódzkiej dla przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli. Uroczystość w Alchemium
Będzie nowy system nadzoru nad niektórymi produktami. Na liście m.in. drony i chemikalia
Będzie nowy system nadzoru nad niektórymi produktami. Na liście m.in. drony i chemikalia
Kamil Antonik na liście życzeń Wieczystej Kraków. To kluczowy zawodnik Miedzi Legnica
Kamil Antonik na liście życzeń Wieczystej Kraków. To kluczowy zawodnik Miedzi Legnica
Powiat tarnowski. Sąsiedzka kłótnia zakończona strzałami
Powiat tarnowski. Sąsiedzka kłótnia zakończona strzałami
Bydgoscy rowerzyści w Toruniu po przegranym zakładzie
Bydgoscy rowerzyści w Toruniu po przegranym zakładzie
Masa rowerowa w barwach Gorzowa. Rowerzyści zamienią się w żywą flagę
Masa rowerowa w barwach Gorzowa. Rowerzyści zamienią się w żywą flagę
W Czerwionce-Leszczynach płonie hala produkcyjna. Kłęby dymu widoczne z daleka
W Czerwionce-Leszczynach płonie hala produkcyjna. Kłęby dymu widoczne z daleka
Na start spore zniżki. Kultowa marka z USA otworzyła sklep w Warszawie
Na start spore zniżki. Kultowa marka z USA otworzyła sklep w Warszawie
Do Krakowa wraca autobus 108. Mieszkańcy apelowali od miesięcy
Do Krakowa wraca autobus 108. Mieszkańcy apelowali od miesięcy
Co na grilla? Pięć grillowych hitów, którym trudno się oprzeć
Co na grilla? Pięć grillowych hitów, którym trudno się oprzeć
Męska biżuteria to nie tylko dodatek. Łączy tradycję z nowoczesnością
Męska biżuteria to nie tylko dodatek. Łączy tradycję z nowoczesnością