Elektromobilność w miastach. Lekkie elektryki jako przyszłość zrównoważonego transportu
Raport ICCT uwzględnia pełen cykl życia pojazdów - od produkcji, przez eksploatację, aż po złomowanie. Wyniki jasno pokazują przewagę elektryków nad autami spalinowymi: w krajach UE samochody elektryczne emitują średnio o 73% mniej CO₂ niż tradycyjne pojazdy. Przy zasilaniu w 100% energią odnawialną różnica sięga 78%.
Nawet w Polsce, gdzie miks energetyczny wciąż opiera się częściowo na węglu, elektryki w całym cyklu życia generują o około 37% mniej emisji niż samochody spalinowe. Chociaż produkcja akumulatorów zwiększa ślad węglowy pojazdu o około 40%, nadwyżka emisji rekompensuje się po przejechaniu ok. 17 tys. km.
- Nie można dziś twierdzić, że elektryki są bardziej szkodliwe dla klimatu niż auta spalinowe. Dane jednoznacznie pokazują korzyści napędu elektrycznego w całym cyklu życia pojazdu - mówi Maciej Płatek, prezes Electroride.
"Brudny prąd" przestaje być problemem
Sceptycy wskazują na emisje związane z produkcją energii elektrycznej wciąż częściowo opartej na węglu. Jednak udział OZE w Polsce rośnie dynamicznie - w 2024 r. stanowił blisko 30%, a węgiel w miksie spadł do 57,1%. Coraz więcej gospodarstw domowych instaluje własne panele fotowoltaiczne, wykorzystując je do ładowania pojazdów elektrycznych.
- Zwiększanie udziału energii odnawialnej poprawia bilans ekologiczny transportu i pozwala użytkownikom uniezależnić się od wahań cen prądu - dodaje Płatek.
Lekkie elektryki - miasto w zasięgu ręki
Najlepiej w zestawieniu ekologicznym wypadają lekkie pojazdy elektryczne: małe trój- i czterokołowce, zaprojektowane do jazdy po mieście. Dzięki niewielkiej pojemności baterii (3-4 kWh) i prostej konstrukcji, kompaktowe elektryki rekompensują ślad węglowy już po kilku tysiącach kilometrów.
- Lekkie elektryki zajmują mniej miejsca na drodze, są tańsze w zakupie i eksploatacji, a także bardziej dostępne dla seniorów czy osób z ograniczoną mobilnością. Idealnie wpisują się w potrzeby miast, pomagając ograniczać korki i emisje - podkreśla prezes Electroride.
Dodatkowo pojazdy te umożliwiają wygodne parkowanie i poruszanie się po zatłoczonych ulicach, a ich ograniczona prędkość maksymalna sprawia, że są bezpieczne w warunkach miejskich.
Raport ICCT jednoznacznie wskazuje, że elektromobilność ma sens - nawet przy uwzględnieniu emisji produkcyjnych. Lekkie elektryki przyspieszają osiągnięcie zrównoważonego bilansu węglowego, a przy tym oferują praktyczne korzyści dla mieszkańców miast. To one mogą stać się symbolem nowoczesnej, ekologicznej i dostępnej mobilności miejskiej.
Electroride, polska firma specjalizująca się w lekkich pojazdach elektrycznych, konsekwentnie rozwija ten segment, oferując pojazdy bezpieczne, wygodne i ekologiczne, dostępne dla każdego użytkownika, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej.