Kryzys zaufania do aut elektrycznych? To uważają o nich Polacy

Pomimo ambitnych planów Unii Europejskiej dotyczących neutralności klimatycznej do 2050 roku, kierowcy nie śpieszą się z przesiadką na auta elektryczne. Choć wiele rządów oferuje zachęty finansowe, to po ich wycofaniu sprzedaż gwałtownie spada.
Ładowanie samochodu elektrycznegoŁadowanie samochodu elektrycznego
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Dariusz Kowalczuk

Z badania przeprowadzonego przez carVertical, firmę analizującą dane motoryzacyjne wynika, że niemal dwie trzecie (61,3%) polskich nabywców nie rozważa obecnie zakupu samochodu elektrycznego. Tylko 6,6% deklaruje chęć jego nabycia, a 32,1% pozostaje niezdecydowanych.

Polacy pozostają wierni tradycyjnym silnikom

Preferencje dotyczące rodzaju paliwa pozostają niezmiennie wokół silników spalinowych. W badaniu carVertical 52,7% respondentów wskazało benzynę, 32,6% olej napędowy, 11,2% hybrydę, a jedynie 0,8% wybrało napęd elektryczny.

- Wyniki jasno pokazują, że większość kierowców w Polsce wciąż nie jest gotowa na zmianę. Tradycyjne napędy cieszą się dużym zaufaniem, a nabywcy podchodzą do pojazdów elektrycznych z dużą rezerwą - mówi Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego w carVertical.

Dlaczego Polacy nie chcą aut elektrycznych?

Respondenci wskazali szereg barier:

  • 31,4% uznało, że auta elektryczne są zbyt drogie;
  • 30,1% obawia się niewystarczającego zasięgu;
  • 19,5% zwróciło uwagę na słabą infrastrukturę ładowania;
  • 9,6% wskazało na niską wartość odsprzedaży;
  • 9,4% podało inne powody.

Część kierowców dostrzega jednak zalety

Zwolennicy elektromobilności mają jednak swoje argumenty:

  • 41,6% ankietowanych uważa, że pojazdy elektryczne są tańsze w eksploatacji i serwisowaniu;
  • 18,2% wskazuje na dotacje rządowe;
  • 15,2% docenia niższe podatki;
  • 12,8% chce uniknąć ewentualnych ograniczeń w strefach czystego transportu;
  • 12,1% motywują względy ekologiczne.

Samochody elektryczne w Polsce są zwolnione z podatku akcyzowego, co stanowi istotną ulgę dla kupujących. Uruchomiony w lutym 2025 r. program "NaszEauto" przewiduje podstawową dotację w wysokości 18 750 zł (dla osób fizycznych) przy zakupie nowych aut elektrycznych o cenie netto do 225 000 złotych.

Dotacje to nie wszystko

- Rządowe wsparcie pomaga, ale nie tworzy długofalowego popytu. Kierowcy muszą zacząć dostrzegać realne oszczędności i korzyści z użytkowania aut elektrycznych. Dziś wciąż nie są do tego przekonani - komentuje Matas Buzelis.

Kiedy subsydia znikają, sprzedaż spada - co pokazują przykłady Szwecji (2022) i Niemiec (2023). Podobnie było w USA, gdzie w czasie prezydentury Donalda Trumpa cofnięto ulgi podatkowe i zamrożono finansowanie infrastruktury. Skutkiem było spowolnienie rozwoju rynku EV.

Rynek wtórny może stać się szansą

Samochody elektryczne mają obecnie relatywnie niską wartość odsprzedaży, co dla części nabywców stanowi barierę. Ale zdaniem eksperta carVertical, może to działać na korzyść kupujących.

- Używane auta elektryczne są dziś często sporo tańsze niż ich spalinowe odpowiedniki. Dla osób szukających oszczędności to realna szansa na wejście w świat elektromobilności - mówi Matas Buzelis.

Producenci zaciskają pasa, chińska konkurencja przyspiesza

W 2025 roku kilku dużych producentów motoryzacyjnych ogłosiło redukcje zatrudnienia związane z nowymi cłami, zmianami produkcyjnymi i presją na ograniczanie kosztów. Jednocześnie chińscy producenci dynamicznie zwiększają swoją obecność w Europie. Firma BYD w kwietniu 2025 roku po raz pierwszy wyprzedziła Teslę w sprzedaży aut elektrycznych z napędem akumulatorowym (BEV), notując wzrost o 359% rok do roku, mimo wyższych ceł na pojazdy z Chin.

Co dalej?

- Pierwsza fala zainteresowania autami elektrycznymi już za nami. Teraz pojazdy EV coraz częściej są traktowane jako drugie auto w gospodarstwie domowym, a nie główny środek transportu. To zupełnie nowa faza rozwoju rynku - podsumowuje Matas Buzelis.

Czy europejskie rządy i producenci znajdą sposób, by przekonać kierowców do elektromobilności? Na razie droga do pełnej transformacji wydaje się dłuższa, niż zakładano.

Metodologia: Wyniki badań opierają się na ankiecie wyświetlanej na ekranie ładowania raportu carVertical, przeprowadzonej w dniach 15-22 kwietnia 2025 r. wśród około 16 000 respondentów z 35 krajów. Ponieważ ankieta była skierowana wyłącznie do użytkowników carVertical, próba reprezentuje osoby aktywnie zainteresowane samochodami używanymi, a największy odsetek odpowiedzi pochodził z Polski, Francji i Rumunii.

Wybrane dla Ciebie

Stefan Plewniak i Kacper Szelążek na Bayreuth Baroque Opera Festival
Stefan Plewniak i Kacper Szelążek na Bayreuth Baroque Opera Festival
Podlaskie: Podłożył ogień pod dom rodziny. 63-latek groził od dawna
Podlaskie: Podłożył ogień pod dom rodziny. 63-latek groził od dawna
Rzeszów: Na jakie wydarzenia warto się wybrać podczas weekendu?
Rzeszów: Na jakie wydarzenia warto się wybrać podczas weekendu?
Bydgoszcz: Co, gdzie, kiedy? Sprawdźcie plan wydarzeń w mieście
Bydgoszcz: Co, gdzie, kiedy? Sprawdźcie plan wydarzeń w mieście
Nowy Dwór Gdański: Groźny wypadek na S7
Nowy Dwór Gdański: Groźny wypadek na S7
Premiera "Teściowe 3". Aktorzy na ściance i wspólny seans
Premiera "Teściowe 3". Aktorzy na ściance i wspólny seans
Wolice: Śmiertelny wypadek. Nie żyje kierowca volkswagena
Wolice: Śmiertelny wypadek. Nie żyje kierowca volkswagena
Ostrowiec Świętokrzyski: Napad na sklep. 54-latek zatrzymany
Ostrowiec Świętokrzyski: Napad na sklep. 54-latek zatrzymany
Jesienne superfoods. Co jeść, by mieć energię i odporność?
Jesienne superfoods. Co jeść, by mieć energię i odporność?
Częstochowa: "Zdrowy Ekonomik" w Zespole Szkół Ekonomicznych
Częstochowa: "Zdrowy Ekonomik" w Zespole Szkół Ekonomicznych
Skolim na Winobraniu. Pod sceną istne szaleństwo
Skolim na Winobraniu. Pod sceną istne szaleństwo
Katowice: Byk z brązu Rafała Olbińskiego stanął w centrum miasta
Katowice: Byk z brązu Rafała Olbińskiego stanął w centrum miasta