Nadchodzi boom na auta dostawcze w Polsce. Co wybierają firmy?

Polska znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce pod względem planowanego wzrostu flot lekkich samochodów dostawczych (LCV) - wynika z "Barometru Flotowego 2025" opracowanego przez Arval Mobility Observatory.
dostawczak auto dostawcze transport Delivery vans standing out from a fleet of white vans. Express delivery and shipment service concept. 3d rendering
3d illustration, asphalt, automobile, business, cargo, courier, deliver, delivering, delivery, design, excellent, fleet, floor, freight, group, industrial, industry, logistics, lorry, lot, minivan, outdoors, outstanding, parked, parking, parking lot, performance, row, service, shipping, sunrise, superior, team, trading, traffic, trailer, transit, transport, transportation, transporter, transporting, trucking, unloading, van, vehicles, warehouse, whiteAuta dostawcze
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Paweł Piątek

Cztery na pięć polskich firm planuje zwiększyć liczbę pojazdów użytkowych w swoich flotach - to drugi wynik w Europie. Szczególnie wysokie zapotrzebowanie deklarowane jest w segmencie firm średnich i dużych. Zarazem tylko 4% ankietowanych korzysta z elektrycznych pojazdów dostawczych. Największe bariery dla wprowadzenia elektrycznych aut dostawczych do firmy to: wysoka cena, ograniczony wybór modeli oraz niedostateczna infrastruktura ładowania.

Ksiądz wprost o dekoracjach na grobach. "Niesiemy tony zniczy"

W Europie jedynie Grecja wyprzedza Polskę, jeśli chodzi o planowaną przez przedsiębiorców rozbudowę flot o pojazdy użytkowe. Już niemal 40% ankietowanych firm biorących udział w badaniu "Barometr Flotowy" w Polsce (vs. 25% w Europie) deklaruje, że w ciągu najbliższych trzech lat powiększy swój park LCV. Przedsiębiorstwa zatrudniające od 100 do 499 pracowników wykazują jeszcze większe zapotrzebowanie na pojazdy użytkowe - tu aż 44% respondentów zamierza zwiększyć liczbę takich aut w najbliższych latach.

- Rozwój biznesu, rosnące potrzeby operacyjne i wzrost sektora e-commerce wyraźnie napędzają zapotrzebowanie na lekkie auta użytkowe i dostawcze. Polska wyróżnia się dynamiką tego wzrostu na tle całej Europy, a coraz więcej firm wybiera elastyczne modele finansowania, takie jak wynajem długoterminowy, zamiast tradycyjnego zakupu. Obecnie co piąte przedsiębiorstwo korzysta z wynajmu jako głównej metody finansowania flot pojazdów dostawczych - komentuje Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.

Z "Barometru Flotowego 2025" wynika, że zdecydowana większość aut użytkowych trafiła do polskich flot jako pojazdy nowe. Zaledwie 7% badanych firm wprowadza do flot używane samochody LCV. Jednak według deklaracji, w ciągu trzech lat już w co trzeciej polskiej firmie mogą jeździć pojazdy dostawcze z drugiej ręki. Pod względem wykorzystania używanych LCV przoduje Francja, w której ponad połowa firm ma we flocie dostawczej przynajmniej jedno auto pochodzące z rynku wtórnego.

Floty LCV wciąż głównie spalinowe

Transformacja energetyczna flot LCV postępuje w Polsce znacznie wolniej niż flot osobowych. Tylko 4% polskich firm ma już w swojej flocie elektryczne lekkie samochody dostawcze (eLCV), a kolejne 11% rozważa ich wdrożenie - to znacząco poniżej średniej europejskiej, wynoszącej odpowiednio 9% i 14%. Główne bariery to wciąż wyższa cena zakupu (45%), niewystarczająca liczba publicznych stacji ładowania (45%) i zbyt mały wybór modeli eLCV (39%).

Jednocześnie wśród firm, które już korzystają z użytkowych elektryków przeważają argumenty ekonomiczne - 56% ankietowanych wskazało oszczędność na paliwie, a 22% uważa, że całkowity kosz posiadania elektrycznego dostawczaka jest taki sam lub niższy niż spalinowego. Ponad połowa respondentów deklaruje też chęć ograniczenia wpływu floty na środowisko.

- Mimo rosnącej presji regulacyjnej i świadomości ekologicznej, wdrażanie eLCV w Polsce to wciąż raczej wyjątek niż reguła. Wyższe ceny w porównaniu do aut spalinowych, ograniczony wybór modeli, a od niedawna też brak rządowych dotacji dla firm hamują rozwój tego segmentu. To poważna luka w transformacji energetycznej flot. Firmy są gotowe inwestować, ale potrzebują konkretnego wsparcia. Brak dopłat do eLCV, które funkcjonowały jeszcze w ramach programu Mój Elektryk, a dziś są wykluczone z programu NaszEauto, to ewidentny krok wstecz. Dla wielu firm, zwłaszcza z sektora MŚP, to przeszkoda nie do przeskoczenia. Warto jednak pamiętać, że koszt zakupu to nie wszystko i użytkowanie elektrycznego auta dostawczego we flocie z czasem przynosi realne oszczędności - komentuje Agnieszka Gołaszewska, Commercial Director w Arval Service Lease Polska.

Firmy przejmują inicjatywę

Świadomość potrzeby zmian w polskich firmach zdecydowanie rośnie, co widać m.in. w podejściu do tworzenia własnej infrastruktury ładowania. Aż 91% firm w Polsce deklaruje posiadanie lub planowanie utworzenia strategii ładowania aut elektrycznych - to więcej niż europejska średnia (87%). Na razie tylko 25% firm posiadających auta elektryczne ma już zainstalowaną choć jedną stację ładowania, a dalsze 26% planuje to w ciągu najbliższego roku.

W obliczu rosnącej presji regulacyjnej, zmian klimatycznych i rozwoju e-commerce, elektryczne LCV mają szansę stać się realną alternatywą w miejskiej logistyce. Ich ciche, bezemisyjne działanie idealnie wpisuje się w potrzeby dostaw "ostatniej mili" i miejskich rozwiązań logistycznych.

Na razie jednak Polska pozostaje krajem dużych kontrastów: liderem wzrostu flot LCV i jednocześnie jednym z najmniej rozwiniętych rynków eLCV w Europie.

Wybrane dla Ciebie
Busko-Zdrój: Wypadek. Pieszy znalazł się pod kołami samochodu, jest nieprzytomny
Busko-Zdrój: Wypadek. Pieszy znalazł się pod kołami samochodu, jest nieprzytomny
Inowrocław: Odbędzie się IX Bieg Niepodległości. Można się jeszcze zapisać
Inowrocław: Odbędzie się IX Bieg Niepodległości. Można się jeszcze zapisać
Ważny program wsparcia zawieszony. Rolnicy zostali z rachunkiem
Ważny program wsparcia zawieszony. Rolnicy zostali z rachunkiem
Samotna walka. Tak Stefan Karaszewski przeszedł do legendy
Samotna walka. Tak Stefan Karaszewski przeszedł do legendy
Białystok: Rosjanie zatrzymani w BMW bez tablic. Próbowali zmylić policjantów - właśnie wracali z włamania
Białystok: Rosjanie zatrzymani w BMW bez tablic. Próbowali zmylić policjantów - właśnie wracali z włamania
Poznań: Pierwszy dzień dużych zmian. Udało się uniknąć paraliżu komunikacyjnego?
Poznań: Pierwszy dzień dużych zmian. Udało się uniknąć paraliżu komunikacyjnego?
Czterodniowy tydzień pracy nie wszędzie się uda. Inne zmiany są potrzebniejsze
Czterodniowy tydzień pracy nie wszędzie się uda. Inne zmiany są potrzebniejsze
Polanica-Zdrój: Uzdrowisko z duszą. Odkryj najciekawsze atrakcje dolnośląskiego miasta
Polanica-Zdrój: Uzdrowisko z duszą. Odkryj najciekawsze atrakcje dolnośląskiego miasta
Od 500 do 3500 zł dopłaty do ogrzewania od listopada 2025
Od 500 do 3500 zł dopłaty do ogrzewania od listopada 2025
Nie żyje Roman Trzmielewski, założyciel krakowskiego wydawnictwa Compass
Nie żyje Roman Trzmielewski, założyciel krakowskiego wydawnictwa Compass
Dokonał skoku stulecia. Ukradł fortunę i przepadł na zawsze
Dokonał skoku stulecia. Ukradł fortunę i przepadł na zawsze
Radom: Zamknięcie ulicy Rapackiego we wtorek 4 listopada
Radom: Zamknięcie ulicy Rapackiego we wtorek 4 listopada