Największa chińska wypożyczalnia wynajmuje autonomiczne samochody
Zuche rozpoczęła współpracę z chińskim gigantem technologicznym Baidu, który od lat rozwija projekt Apollo — zaawansowaną platformę autonomicznej jazdy. Już w 2021 roku pojazdy Baidu uzyskały zgodę na poruszanie się po wybranych strefach Pekinu. Obecnie ich robotaksówki działają w 11 chińskich miastach, choć nadal obowiązują ograniczenia geoagraficzne. Pojazdy mogą poruszać się tylko w ściśle wyznaczonych strefach.
Nowa usługa Zuche oferuje trzyosobowe autonomiczne auta, które przyjeżdżają we wskazane miejsce, realizują zaprogramowaną trasę i potem wracają do bazy. Wszystko bez udziału kierowcy. Według firmy pojazdy radzą sobie z „wieloma scenariuszami, takimi jak codzienne dojazdy czy weekendowe wypady”. Brakuje jednak szczegółowych informacji na temat zasięgu, zachowania pojazdów poza strefą operacyjną oraz tego, co dzieje się w przypadku wyczerpania baterii.
Nowy sposób podróżowania
Mimo niedoprecyzowania wielu aspektów, szef Zuche, Yu Hongfei, zapowiada usługę jako rewolucyjną:
Ceny za wynajem autonomicznego auta mają być porównywalne z krótkoterminowym wynajmem klasycznego pojazdu. Klienci mogą wskazać punkt startowy i zaplanować trasę — samochód sam wybierze optymalną drogę, a użytkownicy nie muszą uczyć się obsługi systemu.
Nie ujawniono natomiast, ile autonomicznych pojazdów trafiło do floty Zuche, która obejmuje już ponad 160 000 pojazdów w ponad 340 chińskich miastach. Oczywiście nowe robotaksówki to teraz znikoma część tej oferty – liczona w promilach. Ale jest!
Przyszłość motoryzacji?
Wprowadzenie autonomicznych aut do tradycyjnych usług wynajmu może okazać się krokiem milowym dla całej branży transportowej — nie tylko w Chinach. Choć wiele kwestii pozostaje otwartych, jedno jest pewne. Autonomiczna mobilność przestaje być futurystyczną wizją, a zaczyna funkcjonować w codziennym życiu.