To już trend. Kierowcy zamiast diesla wybierają benzynę
Z danych AAA AUTO wynika, że w 2025 roku sprzedano dotychczas na wtórnym rynku w Polsce 1 343 070 samochodów z silnikami benzynowymi, wyprzedzając tym samym samochody z silnikami diesla, których sprzedano 1 162 941, czyli o 13% mniej. Porównując do tego samego okresu w 2024 roku, sprzedaż aut z silnikami benzynowymi wzrosła o 25%, ponieważ wówczas sprzedano 1 074 296 samochodów napędzanych benzyną. Tym samym auta z silnikami benzynowymi są najczęściej sprzedawanymi samochodami na rynku wtórnym, wyprzedzając wszystkie pozostałe rodzaje napędów.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Ceny spadają
Natomiast spadły średnie ceny, zarówno w przypadku aut benzynowych, jak i diesli. W 2025 roku za samochód z silnikiem benzynowym, którego średni wiek wynosił 11 lat, płacono średnio 48 229 zł, czyli o 2 696 zł mniej niż w 2024 roku (50 925 zł). Jeszcze większy spadek średniej ceny zanotowały używane samochody z silnikiem wysokoprężnym, ponieważ za auto także w wieku 11 lat, płacono w 2025 roku średnio 44 033 zł, co oznacza 3 813 zł mniej niż rok wcześniej (47 846 zł).
- Rosnące zainteresowanie samochodami z silnikami benzynowymi na rynku wtórnym jest wyraźnie widoczne także w naszych centrach AAA AUTO w Polsce. W tym roku auta benzynowe stanowią ponad 56% sprzedaży. Jednocześnie, popularność tych pojazdów rośnie także w Czechach i na Słowacji, wyprzedzając auta z silnikami diesla. Powodem, dla którego kierowcy kupują takie auta, to niższa cena oraz mniejsze koszty serwisu i napraw, niż diesli. Poza tym, silniki benzynowe są cichsze i mogą mieć lepsze osiągi. Są także dobrym wyborem do jazdy miejskiej i na krótkich trasach, ponieważ szybko się rozgrzewają i dobrze znoszą częste uruchamianie - powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Spada wartość Diesli
Mimo, że zakup diesla jest obecnie tańszy niż samochodu benzynowego, jego wartość rynkowa będzie spadać szybciej. To z kolei budzi obawy, że za kilka lat pojazdu nie uda się już sprzedać. Podaż diesli na rynku wtórnym również maleje, ponieważ producenci samochodów od kilku lat stopniowo wycofują się z ich produkcji. Silniki wysokoprężne całkowicie zniknęły z niższych segmentów aut i pozostają obecne jedynie w dużych, ciężkich pojazdach, gdzie ich eksploatacja ma większy sens.
Silniki benzynowe często wymagają niższych nakładów na utrzymanie niż diesle, które - zwłaszcza przy większych przebiegach - są znacznie bardziej wymagające pod względem serwisowania. Dotyczy to przede wszystkim kosztownych wymian pomp, wtryskiwaczy, turbosprężarek i filtrów cząstek stałych, szczególnie ze względu na skomplikowane systemy emisji spalin.
Dzięki postępowi technologicznemu w konstrukcji systemów paliwowych, nowoczesne silniki benzynowe oferują osiągi i zużycie paliwa porównywalne z dieslami, zwłaszcza w warunkach miejskich. W przeciwieństwie do jednostek wysokoprężnych dobrze znoszą krótkie dystanse, częste zatrzymywanie i ponowne uruchamianie silnika, a zimą znacznie szybciej się nagrzewają.
Najczęściej sprzedawane modele samochodów benzynowych na wtórnym rynku w Polsce w październiku 2025 r:
Nowe rządzą się swoimi prawami
Inaczej wygląda sytuacja na rynku pierwotnym. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), które zrzesza 16 największych europejskich producentów samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych i autobusów, do końca września 2025 r. rejestracje nowych samochodów benzynowych spadły o 18,7%, przy czym spadki odnotowały wszystkie główne rynki. Z 2 234 058 zarejestrowanymi dotychczas nowymi samochodami, udział w rynku samochodów benzynowych spadł do 27,7% z 34,4% w analogicznym okresie 2024 roku. Podobnie rynek samochodów z silnikiem diesla spadł o 24,7%, co dało 9,3% udziału we wrześniu 2025 roku. Spadek sprzedaży na rynku pierwotnym jest związany nie tylko z niższym popytem wynikającym z wysokich cen nowych samochodów, ale także z rosnącym udziałem samochodów hybrydowych i elektrycznych.