Nowoczesny i ekologiczny autobus testowany na ulicach Poznania.
Na poznańskich ulicach pojawił się nowy, zeroemisyjny autobus zasilany wodorem – eCitaro Fuel Cell. To zaawansowany technologicznie pojazd, który łączy napęd bateryjny z ogniwem paliwowym zasilanym wodorem. Na jakich liniach można go spotkać?
Od dziś mogą z niego korzystać pasażerowie linii 169, a w najbliższych dniach także linii 178 i 190. Testy nowego autobusu potrwają do 28 kwietnia.
Nowy eCitaro Fuel Cell to efekt współpracy MPK Poznań z firmą Daimler Buses Polska. Pojazd o długości 12 metrów może jednorazowo przewieźć do 68 osób, w tym 29 na miejscach siedzących. Dzięki nowoczesnemu układowi napędowemu autobus może przejechać co najmniej 450 kilometrów bez konieczności doładowania – wykorzystując zarówno energię zgromadzoną w bateriach, jak i tę produkowaną z wodoru.
Autobus dostępnych ma kilka trybów pracy, co pozwala dostosować sposób zasilania do warunków konkretnej trasy. Może poruszać się wyłącznie dzięki ogniwu wodorowemu, tylko na bateriach lub w trybie inteligentnym, który samodzielnie optymalizuje zużycie energii w zależności od topografii i charakteru trasy. Taka elastyczność ma zapewnić nie tylko niższe zużycie paliwa, ale też zwiększoną niezawodność w codziennej eksploatacji.
Testowy egzemplarz oznaczony numerem bocznym 1600 będzie użytkowany w rzeczywistych warunkach miejskich. Równolegle z jego eksploatacją zaplecze techniczne MPK oraz kierowcy będą zapoznawać się z jego obsługą. Zdobyte w trakcie prób doświadczenia pomogą ocenić potencjał tego typu pojazdów i przygotować się do ewentualnego wdrożenia ich na szerszą skalę.
Wprowadzenie do testów eCitaro Fuel Cell to kolejny krok w kierunku modernizacji taboru i ograniczenia emisji spalin w Poznaniu. MPK podkreśla, że przyszłość transportu miejskiego opierać się będzie na technologiach przyjaznych środowisku – a nowoczesne autobusy wodorowe mogą odegrać w tym procesie kluczową rolę.