Warszawa: Spektakl w Teatrze Wielkim. Premiera już w piątek
Już w piątek na deskach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej odbędzie się premiera opery Cezarego Duchnowskiego "Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie".
Libretto Beniamina M. Bukowskiego, oparte na książce Grzegorza Piątka, ukazuje powojenną odbudowę stolicy widzianą oczami architektki BOS, amerykańskiej dziennikarki i zwykłych mieszkańców. Na scenie ścierają się wizje przyszłości miasta, dramat codziennego życia w ruinach oraz pytanie, czym jest Warszawa dla jej odbudowujących.
,,Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie" - dzieło na miarę historii miasta
Już 19 września w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego - Opery Narodowej swoją premierę będzie miała opera ,,Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie", autorstwa Cezarego Duchnowskiego. Jest to zarazem wydarzenie inaugurujące 68. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".
Libretto opery napisał Beniamin M. Bukowski, korzystając z książki Grzegorza Piątka ,,Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944-1949", która podejmuje temat odbudowy stolicy po II wojnie światowej. Książka ta pokazuje, jak bardzo proces reperacji miasta angażował ludzi o różnych poglądach i pomysłach, oraz jak bardzo odbudowa dotykała życia codziennego mieszkańców.
Głównymi bohaterkami opery są dwie kobiety: architektka (w którcą wciela się Agata Zubel) pracująca w Biurze Odbudowy Stolicy, której przedwojenne plany przebudowy miasta stopniowo stawały się przedmiotem trudnych realiów, oraz amerykańska dziennikarka (Joanna Freszel) - postać inspirowana Anne Louise Strong - która podróżowała po zniszczonej Polsce i obserwowała zmiany powojennego świata. Spotkanie tych dwóch postaci prowadzi do konfrontacji ich spojrzeń i wartości. Przez całą opowieść przeprowadzki przewodnik (Filip Kosior).
Opera nie jest kroniką historyczną w sensie dokumentalnym, lecz dramatem o ludzkich losach splecionych z wielkimi zmianami społecznymi i materialnymi. Przedstawia zarówno tragedię wojny i zniszczeń Warszawy, jak i perspektywy odbudowy - od urbanistyki przez polityczne decyzje po codzienne życie zwykłych ludzi.
Partytura Duchnowskiego łączy orkiestrową tradycję z elementami nowoczesnej elektroniki, solistyczne partie z chóralnymi. W spektaklu uczestniczą Sinfonia Varsovia, Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, chór dziecięcy "Artos" oraz oktet wokalny. Reżyserię przygotowała Barbara Wiśniewska. Za oprawę wizualną odpowiadają m.in.:
- Natalia Kitamikado (scenografia),
- Emil Wysocki (kostiumy),
- Maćko Prusak (choreografia).
Spektakl złożony jest z 16 scen i trwa około 2 godziny i 15 minut, z aktem I (50 min), przerwą 30 minut i aktem II (55 min).