Pięć lat w Night City. Cyberpunk 2077 dalej rośnie i wciąga miliony
Pięć lat z Night City: od kontrowersyjnego debiutu do 35 mln kopii
10 grudnia 2020 r. do sprzedaży trafił Cyberpunk 2077 - "wypełniona akcją gra role-playing z otwartym światem, w której gracze wcielają się w rolę V, uzbrojonego w cybernetyczne ulepszenia najemnika, walczącego o to, by stać się legendą Night City". Od tamtej premiery minęło już pięć lat, a CD Projekt RED świętuje okrągły jubileusz z rozmachem.
W tym czasie tytuł sprzedał się w liczbie 35 mln egzemplarzy na całym świecie, doczekał się szeregu dużych aktualizacji (z przełomową łatką 2.0 na czele) oraz fabularnego dodatku Widmo wolności - szpiegowskiego thrillera z Idrisem Elbą w jednej z głównych ról. Z gry, która startowała w ogniu dyskusji, Cyberpunk 2077 stał się dziś jednym z najmocniejszych punktów katalogu CD Projekt RED i jednym z najgłośniej dyskutowanych światów RPG ostatnich lat.
Nie wiedział, że jest nagrywany. Bezczelne zachowanie kierowcy
Cyberpunk 2077 dziś: aktualizacja 2.0, Widmo wolności i Ultimate Edition
Jubileusz jest dla studia dobrym pretekstem, by przypomnieć, jak bardzo gra zmieniła się od premiery. Aktualizacja 2.0 przebudowała kluczowe systemy rozgrywki - od drzew umiejętności przez policję po cyberware - i praktycznie zdefiniowała na nowo sposób, w jaki budujemy postać V.
Drugim filarem "nowego" Cyberpunka jest dodatek Widmo wolności, który zabiera graczy do zamkniętej, brutalnej dzielnicy Dogtown i miesza klimat szpiegowskiego thrillera z politycznym dreszczowcem. To właśnie w tym rozszerzeniu pojawia się postać Solomona Reeda grana przez Idrisa Elbę, a do Night City wraca również Johnny Silverhand.
Obie te rzeczy - 2.0 i Widmo wolności - są dziś domyślnie częścią Cyberpunk 2077: Ultimate Edition, która łączy podstawową grę i dodatek w jednym pakiecie. To właśnie ta wersja jest centrum jubileuszowych działań i trafia na kolejne platformy.
Nowy zwiastun "Miasto Legend" i karcianka w świecie Cyberpunka
Urodziny gry CD Projekt RED świętuje też wideo-oprawą. Studio opublikowało nowy zwiastun, który ma podsumować drogę V "na sam szczyt Night City" i jednocześnie złożyć ukłon społeczności, która przez pięć lat wypracowała setki godzin streamów, memów i fanowskich materiałów.
Na tym jednak nie koniec. Z okazji rocznicy zapowiedziano również Cyberpunk Trading Card Game - karcianą grę kolekcjonerską tworzoną przez studio WeirdCo.
Cyberpunk Trading Card Game pozwoli graczom skompletować drużynę złożoną z postaci znanych z Cyberpunka 2077 oraz anime Cyberpunk: Edgerunners i ruszyć do walki o miano legendy Night City - zapowiada CD Projekt RED.
Kampania finansowania społecznościowego ma ruszyć na Kickstarterze w 2026 r., więc społeczność karciankowa ma czas, by przygotować portfele i miejsce w segregatorach.
Cyberpunk 2077 na nowych platformach: Switch 2 i Mac z M-kami
Piąty rok życia gry to także wejście na nowe sprzęty. Ultimate Edition trafiła na Nintendo Switch 2, co jeszcze kilka lat temu wydawało się równie nierealne, jak samochody latające nad Santo Domingo. Na hybrydowej konsoli Nintendo kompletny Cyberpunk - razem z Widmem wolności - staje się więc pełnoprawną pozycją obok innych "dużych" RPG-ów.
Drugim ważnym ruchem jest premiera na urządzeniach Mac z układami M od Apple, czyli na laptopach i komputerach, które do tej pory raczej nie kojarzyły się z wysokobudżetowym graniem. Dzięki Ultimate Edition posiadacze MacBooków z M1, M2 czy M3 mogą wreszcie legalnie zanurzyć się w Night City bez kombinacji z chmurą czy Boot Campem. Dla samej marki to kolejny krok w stronę statusu "wszędziegranej" - jeśli masz nowoczesny sprzęt, istnieje duża szansa, że możesz odpalić Cyberpunka lokalnie.
Rocznicowe gadżety: biochip Arasaki, zestaw Corsair i... kawa z Night City
CD Projekt RED wykorzystuje jubileusz także po to, by mocniej zagrać na kolekcjonerskiej nucie. W przedsprzedaży jest już rocznicowy zestaw kolekcjonerski. W pudełku znajdziemy m.in. replikę biochipu Arasaki, pendrive ze ścieżką dźwiękową z gry, trzy karty tarota, przypinki i inne gadżety. Zestaw można kupić w wariancie z Cyberpunk 2077: Ultimate Edition na wybraną platformę lub samodzielnie, w sklepie CD Projekt RED Gear.
Dla fanów sprzętu przygotowano z kolei zestaw Arasaki stworzony we współpracy z Corsair - w jego skład wchodzą klawiatura, mysz i podkładka nawiązujące stylistyką do korporacyjnej estetyki świata gry. Na ścianę można zawiesić nowe plakaty od Displate, przedstawiające m.in. Adama Smashera, Jackiego Wellesa i Panam Palmer w filmowym wydaniu, a poranny grind w Night City uzupełnić limitowaną edycją kawy Cyberpunk 2077 x Madrinas.
Osobną ciekawostką jest współpraca z firmą Viture, której efektem są okulary Luma Cyber XR - sprzęt z segmentu rozszerzonej rzeczywistości, wpisujący się idealnie w estetykę "mrocznej przyszłości" i pokazujący, jak mocno marka Cyberpunka wychodzi dziś poza samą grę.
Pięć lat społeczności i promocje na dobry powrót
CD Projekt RED podkreśla, że Cyberpunk 2077 uchodzi dziś za jedną z najbardziej wciągających gier role-playing z otwartym światem i może pochwalić się aktywną społecznością milionów graczy. To właśnie im studio dedykuje nowy zwiastun, gadżety, karciankę i rocznicowe współprace.
Dla tych, którzy dopiero planują pierwszą wizytę w Night City (lub chcą wrócić po dłuższej przerwie), istotna jest jeszcze jedna informacja: Cyberpunk 2077: Ultimate Edition jest obecnie dostępny nawet do 65 proc. taniej na wybranych platformach. W praktyce oznacza to, że w piątą rocznicę gry można wskoczyć w kompletny zestaw - z aktualizacją 2.0, Widmem wolności i wszystkimi dotychczasowymi usprawnieniami - za wyraźnie niższą cenę niż w dniu premiery.