Viking Line świętował jubileusz połączenia promowego Helsinki–Tallinn

7 lipca Viking Line celebrował sześć dekad działalności na jednej z najpopularniejszych połączeń promowych Europy. Trasa łącząca Finlandię i Estonię stała się nie tylko symbolem bałtyckiej żeglugi pasażerskiej, ale także istotnym ogniwem regionalnych łańcuchów logistycznych.
Fot. LicencjodawcaFot. Viking Line
Portal Stoczniowy

Początki Viking Line: skromny start i szybki rozwój

W 1965 roku, 7 lipca z fińskiej stolicy w kierunku Tallinna wyszedł w morze pierwszy prom Vanemuine, inaugurując regularne połączenia między brzegami Zatoki Fińskiej. Już w pierwszym miesiącu funkcjonowania przewieziono około 4 tysięcy pasażerów – wynik symboliczny w porównaniu z dzisiejszymi statystykami, jednak zapowiadający ogromny potencjał trasy.

Choć połączenie Helsinki–Tallinn uruchomiono w połowie lat 60., początki działalności Viking Line jako przewoźnika sięgają 1959 roku, kiedy to rozpoczął kursy pierwszy prom samochodowy S/S Viking. Od tamtej pory firma przekształciła się w jednego z kluczowych operatorów promowych regionu Morza Bałtyckiego, łącząc nie tylko Finlandię i Estonię, ale również Szwecję oraz Wyspy Alandzkie. Z siedzibą główną w Mariehamn, Viking Line od dekad stanowi integralną część morskiej tradycji regionu, rozwijając flotę i standardy podróży w oparciu o doświadczenie, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój.

Przez kolejne dekady połączenie rosło w siłę. Współcześnie obsługiwane przez nowoczesne jednostki promowe, takie jak Viking XPRS, trasa Helsinki–Tallinn jest jedną z najbardziej uczęszczanych linii morskich w Europie Północnej. Rocznie korzysta z niej ponad 7,5 miliona pasażerów.

Znaczenie strategiczne trasy

Połączenie między stolicami Finlandii i Estonii dawno przestało być wyłącznie relacją turystyczną. Obecnie odgrywa istotną rolę w systemie logistycznym regionu, służąc jako element transeuropejskiej sieci transportowej. Porty w Helsinkach (West Terminal 2) i Tallinnie (D-terminal) obsługują nie tylko ruch osobowy, ale także intensywny transport towarowy, w tym przewozy intermodalne.

Połączenie to pełni funkcję tzw. zielonego korytarza Bałtyku, w którym coraz większy nacisk kładzie się na niskoemisyjne technologie i zrównoważony rozwój.

Ro-pax Helios – kamień milowy zielonej transformacji Viking Line

Viking Line, będący jednym z operatorów kursujących na tej linii, zapowiedział dalszą rozbudowę floty. Koncepcyjny prom Helios ma wyznaczyć nową erę w bezemisyjnej żegludze pasażerskiej na Bałtyku. Jednostka o długości 195 metrów i szerokości 30 metrów zostanie wyposażona w akumulatory o pojemności 85–100 megawatogodzin, co pozwoli jej pokonywać trasę Helsinki–Tallinn w nieco ponad dwie godziny, z prędkością dochodzącą do 23 węzłów. Helios będzie mógł zabrać na pokład około 2 tysięcy pasażerów oraz około 650 pojazdów, a łączna długość linii ładunkowej wyniesie blisko 2 tysiące metrów. Statek będzie miał charakterystyczną dla promów ro-pax sylwetkę, lecz bez komina – co symbolicznie odzwierciedla jego zeroemisyjny napęd.

Projekt powstaje we współpracy Viking Line ze stocznią Rauma i fińskimi partnerami przemysłowymi, co wpisuje się w strategię local content. Zasilanie wyłącznie energią elektryczną wymagać będzie wydajnej infrastruktury ładowania w portach, dlatego plan zakłada ładowanie baterii podczas każdego zawinięcia do portu. Wprowadzenie Heliosa ma otworzyć tzw. zielony korytarz morski przez Zatokę Fińską, wspierany przez projekt FIN-EST Green Corridor, w którym uczestniczą m.in. miasta Helsinki i Tallinn, lokalne porty oraz operatorzy promowi. Będzie to największa na świecie jednostka tego typu o napędzie w pełni elektrycznym, projektowana specjalnie z myślą o trasie przez Zatokę Fińską.

Jubileusz w cieniu przyszłości

Obchody 60-lecia, które odbyły się 7 lipca, zostały zorganizowane równolegle w portach Helsinki i Tallinn. Towarzyszyły im wydarzenia promujące historię żeglugi, ekspozycje oraz aktywności edukacyjne dla pasażerów. Symboliczne podkreślenie długiej tradycji żeglugi między oboma państwami kontrastowało z wyraźnie zarysowaną wizją przyszłości – cichej, zautomatyzowanej i niskoemisyjnej.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Włochy: kierowca ciągnika siodłowego wydmuchał 0,7 promila
Włochy: kierowca ciągnika siodłowego wydmuchał 0,7 promila
Bochnia: Rozbudowa budynku szpitala. Prace pochłoną 7,5 mln zł
Bochnia: Rozbudowa budynku szpitala. Prace pochłoną 7,5 mln zł
Podkarpacie dla każdego. Bez względu na wiek i kondycję
Podkarpacie dla każdego. Bez względu na wiek i kondycję
Rzeszów: Wyruszyła 48. Rzeszowska Piesza Pielgrzymka na Jasną Górę
Rzeszów: Wyruszyła 48. Rzeszowska Piesza Pielgrzymka na Jasną Górę
Opatów: Człowiek w kałuży krwi. Co się stało?
Opatów: Człowiek w kałuży krwi. Co się stało?
Krotoszyn: Koncert Mietka Szcześniaka. Zaśpiewała z nim 14-letnia dziewczyna
Krotoszyn: Koncert Mietka Szcześniaka. Zaśpiewała z nim 14-letnia dziewczyna
Hokej: Nie żyje legendarny napastnik HC Koszyce. Miał 60 lat
Hokej: Nie żyje legendarny napastnik HC Koszyce. Miał 60 lat
Wniosek o zwrot akcyzy na czas albo utrata dopłat
Wniosek o zwrot akcyzy na czas albo utrata dopłat
Rolnik może być bezrobotnym. Nowe przepisy już działają
Rolnik może być bezrobotnym. Nowe przepisy już działają
Niesulice: Poszukiwania na jeziorze. Na plaży znaleziono ubrania
Niesulice: Poszukiwania na jeziorze. Na plaży znaleziono ubrania
Szczecin: Optimisty z Zachodniej Polski zjadą się na zawody
Szczecin: Optimisty z Zachodniej Polski zjadą się na zawody
Gorzów: Zaczynają od Kłodawki. Najtrudniejszy etap budowy trasy średnicowej rusza niebawem
Gorzów: Zaczynają od Kłodawki. Najtrudniejszy etap budowy trasy średnicowej rusza niebawem