Traktory spoza UE bez homologacji. Resort chce jasnych procedur
- Określenie jasnych i precyzyjnych procedur dopuszczania w Polsce pojazdów sprowadzonych z UE oraz spoza UE ma na celu eliminację rozbieżnych interpretacji przepisów prawa w starostwach oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska pojazdów nieobjętych zharmonizowaną na poziomie UE procedurą homologacji typu - czytamy w komunikacie resortu infrastruktury.
Opracowany w MI projekt ustawy zakłada wprowadzenie przepisu umożliwiającego dalszą eksploatację na terytorium RP ciągników rolniczych sprowadzonych do Polski spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych. Rozwiązanie to dotyczy przede wszystkim rolników, którzy nabyli ciągniki w dobrej wierze. Celem nowelizacji jest nieobciążanie ich skutkami wcześniejszych, niejednoznacznych przepisów.
Przepis ten nie znosi odpowiedzialności importerów
- Co ważne, przepis ten nie znosi odpowiedzialności importerów oraz dealerów tego typu pojazdów, którzy wprowadzali na rynek polski ciągniki rolnicze bez wymaganych dokumentów - zastrzega resort.
Kolejnym rozwiązaniem jest wzmocnienie nadzoru nad rynkiem motoryzacyjnym, realizowanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Projekt ustawy przyznaje Dyrektorowi TDT szereg narzędzi niezbędnych do kontroli pojazdów i części wprowadzonych do obrotu w Polsce oraz skuteczniejszego wycofywania niebezpiecznych produktów.
- Zaplanowano także powierzenie Dyrektorowi TDT nadzoru nad spełnianiem przez hulajnogi elektryczne określonych dla nich warunków technicznych. Ma to zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska, w tym wyeliminowanie z rynku hulajnóg elektrycznych, których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h. Wzmocnienie nadzoru nad rynkiem motoryzacyjnym ma zapobiegać nieuczciwej konkurencji i zwiększyć ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami podmiotów sprzedających pojazdy i części niezgodne z przepisami, takie jak ciągniki rolnicze bez wymaganych dokumentów homologacyjnych czy motorowery sprzedawane jako rowery elektryczne - podano także.
Projekt ustawy wprowadza ponadto obowiązek rejestracji znajdujących się na terytorium RP pojazdów z państw trzecich. Rejestracji będzie podlegał pojazd, który pozostaje na terytorium RP ponad rok od dnia przekroczenia granicy. W ciągu 30 dni trzeba będzie zarejestrować pojazd, którego właściciel (obcokrajowiec) uzyskał stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski (w którym przebywa dłużej niż 185 dni w roku). Rozwiązanie to umożliwi objęcie tych pojazdów m.in. systemem badań technicznych w Polsce i jednocześnie uniemożliwi nadużywanie prawa do poruszania się cudzoziemców pojazdami zarejestrowanymi za zagranicą w ramach ruchu międzynarodowego.
Uproszczenie i przyśpieszenie procesu rejestracji pojazdów nastąpi dzięki uregulowaniu zasad przekazywania świadectw zgodności, wystawianych dla nowych pojazdów w postaci elektronicznej. Zmiana ta ułatwi także współpracę pomiędzy krajami UE.