2 mld zł na dopłaty do zakupu auta. Ruszył nabór wniosków
Do kiedy można składać wnioski?
Program ten - jak wynika z komunikatu NFOŚiGW - jest elementem transformacji sektora transportu ciężkiego w Polsce, a finansowany jest z Funduszu Modernizacyjnego. Nabór wniosków ruszył 30 maja i potrwa do 30 czerwca 2029 r. "Dotacje będą przyznawane do różnicy ceny między zakupem referencyjnego pojazdu spalinowego a zeroemisyjnego, w przypadku leasingu będą to dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu" - wyjaśnił Fundusz.
Jakich samochodów dotyczy wsparcie?
Wskazał w komunikacie, że wsparcie dotyczy samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Kto może starać się o dofinansowanie i ile może dostać?
Beneficjentami mogą być przedsiębiorcy, którzy mają siedzibę lub oddział w Polsce. Mogą złożyć więcej niż jeden wniosek, choć wartość łącznego dofinansowania (wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi) nie może przekroczyć 15 proc. budżetu określonego dla naboru.
W przypadku dużego przedsiębiorstwa, planującego zakup pojazdu zeroemisyjnego, wsparcie może wynieść do 30 proc. kosztów kwalifikowanych. Średnie przedsiębiorstwo może liczyć na pomoc w wysokości do 50 proc., a mikroprzedsiębiorstwo - do 60 proc. Widełki wsparcia dla firm decydujących się na leasing są takie same. Maksymalna wysokość wsparcia - jak dodano - może wynieść do 400 tys. zł lub 750 tys. zł, w zależności od kategorii pojazdu i wielkości firmy. W przypadku leasingu pomoc nie może być większa niż opłata wstępna.
Cytowany w komunikacie zastępca prezesa NFOŚiGW Paweł Augustyn przypomniał, że 31 marca Fundusz uruchomił program wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Programy te - w jego ocenie - przyczyniają się do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu konkurencyjności sektora.