Babimost: Z Zielonej Góry prosto na lotnisko. Ulga dla mieszkańców wsi
Bezkolizyjnie na lotnisko do Babimostu. Plusy inwestycji
- Ta inwestycja to bardzo duży krok naprzód w rozwoju gminy Babimost. Skorzystają mieszkańcy Nowego Kramska, Kolesina, Janowca i gminy Sulechów, bo ta obwodnica wyprowadzi niesamowicie duży ruch z tych miejscowości - podkreśla burmistrz Babimostu Zbigniew Woziński.
Wojewoda Lubuski Marek Cebula właśnie wydał zezwolenie na budowę drogi wojewódzkiej nr 304 na odcinku od drogi krajowej nr 32 do Babimostu. Pani Agnieszka z Nowego Kramska liczy, że we wsi będzie bezpieczniej i nie będzie tyle aut przejeżdżało jak teraz. Razem z inną mieszkanką wsi chwali lotnisko.
- Urodziłam się tutaj. Lotnisko zawsze było. Wcześniej samoloty wojskowe latały. Jestem przyzwyczajona do tego, że są. Jest coraz więcej możliwości lotów. Sama stąd poleciałam przez Warszawę do Chicago - cieszy się pani Ludwina.
Burmistrz Babimostu zadowolony jest też z zapowiedzi remontu odcinka drogi między Babimostem, a Nowym Kramskiem, który ma być wykonany przy okazji budowy obwodnicy. Dodatkowym plusem będą też ścieżki rowerowe przy obwodnicy, które dadzą możliwość dojechania na lotnisko i do Babimostu rowerem.
Obwodnica umożliwi dojazd z Zielonej Góry na lotnisko w czasie krótszym niż pół godziny. -Wiemy, że w miejscowościach jest ograniczenie prędkości, są piesi. Dzięki inwestycji kierowcy będą mieć komfort dojazdu do lotniska i do gminy Babimost - mówi Zbigniew Woziński.
Kiedy droga może być gotowa?
Inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich. Marcin Ogorzałek, po. dyrektora ZDW informuje, że droga zacznie się od skrzyżowania z DK 32 na wysokości miejscowości Okunin.
- Za Nowym Kramskiem będzie włączenie w stary przebieg drogi 304 w postaci ronda. Na kolejnych trzech kilometrach będziemy dokonywać gruntownej rozbudowy drogi do parametrów klasy G ze ścieżką rowerową. Powstanie zupełnie nowa droga, która będzie stanowić nowy układ drogowy - wyjaśnia.
Dyrektor Ogorzałek spodziewa się, że kwestie finansowania uda się dopiąć jeszcze w tym roku.
- Jest szansa, żeby ta inwestycja była zrobiona na przełomie 2027 i 2028 roku. Dokumentacja projektowa jest gotowa. Będziemy ją szczegółowo analizować pod kątem wykupów nieruchomości - zapowiada.
Nie ma już żartów z lotniska Zielona Góra - Babimost
Wojewoda Marek Cebula podkreśla rosnącą liczbę pasażerów portu lotniczego i znaczenie militarne miejsca.
- Droga jest dla nas strategicznie ważna. Rozmawialiśmy z panem ministrem Cezarym Tomczykiem o potrzebach militarnych województwa. Mamy duże nadzieje związane z lotniskiem. To jest najszybciej rozwijające się regionalne lotnisko nie tylko w Polsce, ale też w UE jest wskazywane jako to, które się najszybciej rozwija. Zależy nam, aby jak najszybciej zrealizować tę inwestycję - mówi wojewoda.
Wicemarszałek Województwa Lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski wspomina, że był czas, kiedy lotnisko było przedmiotem żartów. Te czasy minęły i lotnisko dynamicznie się rozwija. Będzie nowy terminal. Ponadto, Województwo Lubuskie przekazało Ministerstwu Obrony Narodowej 233 hektary terenu na przedsięwzięcia, które mają służyć m.in. przygotowaniu do odtworzenia jednostki wojskowej.
Droga wojewódzka nr 304 to element regionalnej sieci drogowej. Łączy sieć o znaczeniu krajowym (droga ekspresowa S3, droga krajowa nr 32) z ważnymi ośrodkami miejskimi takimi, jak Sulechów, Babimost, Nowy Tomyśl. To także połączenie kołowe z Portem Lotniczym Zielona Góra - Babimost.