Branża reklamowa w Polsce podwaja się, ale tempo wzrostu spada
Dynamiczny rozwój agencji reklamowych w ostatnich 15 latach
Od 2010 roku liczba agencji reklamowych w Polsce rosła średnio o około 5 proc. rocznie. Największe przyspieszenie zanotowano w 2016 roku, obecnie tempo wzrostu zaczyna nieco spadać. Z danych Krajowego Rejestru Sądowego wynika, że obecnie zarejestrowanych jest niemal 60 tys. podmiotów, dla których kod PKD 73.11 jest podstawowy, a ponad 191 tys. posiada go jako kod pomocniczy.
W ciągu ostatnich 15 lat liczba firm zarejestrowanych w tej branży podwoiła się, rosnąc średnio w każdym roku o ok. 5 proc.
Agnieszka Żulewska o swoich rolach i serialu "Na Wspólnej". Jest szansa, że do niego powróci?
W dobrej kondycji finansowej znajduje się około 60 proc. agencji, natomiast pozostałe 40 proc. funkcjonuje w trudniejszych warunkach. To proporcje zbliżone do średniej dla wszystkich firm w Polsce.
Konkurencja i potrzeba innowacji w Polsce
Rosnąca konkurencja zmusza firmy do poszukiwania przewag wykraczających poza standardową ofertę. Klienci coraz częściej oczekują długofalowej współpracy i partnerów zdolnych do kompleksowego działania. Jednocześnie znaczenie zyskują nowoczesne technologie, w tym narzędzia oparte na sztucznej inteligencji.
Na sam rozwój technologii w 2025 roku przeznaczyliśmy więcej, niż wynosi roczny przychód 80 proc. agencji marketingowych w Polsce. Trzeba jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja nie zastąpi kreatywności i strategicznego myślenia, które nadają kampaniom autentyczny i unikalny charakter. Obserwowane spowolnienie tempa rozwoju branży może świadczyć o tym, że rynek wchodzi w etap weryfikacji i konsolidacji. Przyszłość będzie należeć do tych, którzy potrafią połączyć innowacje technologiczne z ekspercką wiedzą i talentami prawdziwych ludzi. - Anna Ślosorz, CCO Enyo i coFounder By The People Group.
Inwestycje w technologie i rozwój zespołów
By The People Group, zrzeszająca agencje i specjalistów w zakresie marketingu, inwestuje w rozwój narzędzi zwiększających potencjał kreatywny i operacyjny zespołów. Co trzecia złotówka z zysku w 2025 roku została przeznaczona na technologie, automatyzację procesów i dostęp do zaawansowanych rozwiązań strategicznych. Grupa obsługuje około 30 klientów i realizuje ponad 500 projektów rocznie w Polsce i na rynkach międzynarodowych.
Dane zawarte w analizie pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w listopadzie 2025 roku, obejmującego lata 2010-2025. Ocena kondycji finansowej branży oparta była na sprawozdaniach finansowych z lat 2022-2024.