Budowa autostrady Wrocław-Praga wstrzymana. Radioaktywne odpady przy granicy z Polską. Sprawę bada Państwowy Urząd Bezpieczeństwa Jądrowego
Tu S3 zamienia się w D11. Czesi wstrzymali budowę trasy Praga – Wrocław
„Na budowie D11 Trutnov – granica państwa stwierdzono, że na trzech hałdach występuje podwyższone stężenie naturalnych radionuklidów, co potencjalnie mogłoby zagrozić zdrowiu osób przebywających na budowie. Z tego powodu prace w tych lokalizacjach zostały wstrzymane” – poinformował dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl. Chodzi o odcinek o długości około 300 metrów.
ŘSD natychmiast zgłosiła sprawę do Państwowego Urzędu Bezpieczeństwa Jądrowego w celu profesjonalnej oceny sytuacji i wydania wytycznych dotyczących dalszych działań. Według informacji portalu iDNES.cz, pracownicy urzędu mają przybyć na miejsce w piątek (23 maja) i przeprowadzić dokładniejsze badania.
Zobacz też: Awaria i zamknięte torowisko. Zapadlisko pod torami! Trzy osiedla bez tramwajów
Tak wyglądają prace nad D11 do Polski i wizualizacje trasy:
„Zmierzone stężenie radioaktywności było około piętnastokrotnie wyższe niż przewidują normy. Zostaliśmy jednak zapewnieni, że zdrowiu pracowników nic nie zagraża” – powiedział rzecznik ŘSD Jan Rýdl w rozmowie z iDNES.cz.
Według urzędu zmierzone wartości promieniowania nie stanowią zagrożenia dla zdrowia.
„Zmierzone wartości są wyższe niż naturalne tło, ale nie są niebezpieczne dla zdrowia. Na podstawie znajomości lokalnych warunków i informacji przekazanych przez zgłaszającego można przypuszczać, że podwyższone wartości wynikają z wysokiej zawartości naturalnych radionuklidów w materiale budowlanym” – powiedziała Lenka Babická z działu strategii SÚJB.
Według drogowców prace zostały wstrzymane tylko na niewielkim fragmencie budowy autostrady, natomiast na pozostałym odcinku prace trwają bez ograniczeń.
W latach 50. działały tu kopalnie uranu
Podwyższony poziom naturalnej radioaktywności w okolicach Trutnova nie jest dla znawców lokalnej historii zaskoczeniem. Zagłębie węglowe Žacléřsko-Svatoňovickie było bogate w rudę uranu.
Jak mówią czescy historycy, w latach 50. działały tu Kopalnie Jachymowskie. W Radvanicach wydobywano rad wprost z urobku.
Budowa autostrady po czeskiej stronie ruszyła dopiero w 2023 roku
Przypomnijmy, że nie ma obecnie szybkiego i wygodnego połączenia na trasie Wrocław – Praga. GDDKiA zbudowała drogę ekspresową S3, która kończy się jednak w szczerym polu, na granicy z Czechami.
Reszta zadania należy już do naszych sąsiadów. Jego część – z Pragi do Hradec Kralove – istnieje i powstawał od końca lat 70.
W listopadzie 2023 roku czeska dyrekcja wybrała Budimex, aby zakończyć budowę przedostatniego fragmentu brakującej drogi – Trutnov – granica z Polską. Cały odcinek do Trutnova miał zostać oddany do użytku w 2028 roku. Na razie nie wiadomo, czy termin ten zostanie przesunięty.
Tak trudnego odcinka autostrady jeszcze w Czechach nie budowano. Projekt zakłada budowę dwóch tuneli o długości ponad 500 metrów w trutnowskiej części Poříčí i w Zlaté Olešnici, 23 mostów autostradowych i pięciu innych, trzech węzłów drogowych (w Stříteži, Poříčí i Královci) oraz dziesięciu ekranów akustycznych o łącznej długości 1615 metrów.