Kraków: Coraz mniej do końca budowy linii do Mistrzejowic
Ruchome schody na rondzie Polsadu
Jak podaje wykonawca inwestycji, firma Gullemark: W tym tygodniu odbył się montaż pierwszych schodów ruchomych na stacji Rondo Polsad.
Taki widok w Piszu. Z kierowcą nie szło się dogadać. Ale był trzeźwy
Do stacji będą prowadzić cztery wejścia. Dwa ulokowane po obu stronach ulicy Młyńskiej. Kolejne dwa będą znajdować się przy ulicy Lublańskiej. Jedno z nich przy zbiegu z ulicą Promienistych, a drugie przy biurowcach. Dzięki temu będzie można w bezpieczny i komfortowy sposób dostać się na stację z każdej strony Ronda Polsad. Do głębokiego na ok. 20 metrów obiektu będzie można dostać się pięcioma windami, sześcioma parami schodów ruchomych, a schodów tradycyjnych, tak zwanych stałych otwartych będzie sześć.
Nowe utrudnienia na budowie linii do Mistrzejowic
W terminie od 9 do 12 grudnia br. wyłączony z ruchu zostanie ciąg pieszy po prawej stronie ul. Lublańskiej - od wjazdu do kompleksu Tertium w kierunku ronda Barei. W tym okresie będą prowadzone prace związane z zabudową infrastruktury zasilającej sieć trakcyjną.
Ruch pieszy będzie możliwy dwoma wariantami:
- wzdłuż kompleksu Tertium i obok Straży Miejskiej oraz
- przejściem dla pieszych w rejonie ronda Polsadu i po lewej stronie ul. Lublańskiej patrząc w kierunku ronda Barei.
Kiedy koniec budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic
Znakomicie, że są pierwsze schody ruchome (choć w Krakowie to z działaniem ruchomych schodów różnie bywa). Większy problem to jednak to, że wchodzimy zaraz w nowy, 2026 rok, który będzie dalej powodował wielkie utrudnienia dla kierowców, pasażerów, mieszkańców. A miało być tak pięknie. "Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku." - czytamy w komunikacie urzędników miejskich z maja 2023 roku. No, inwestycja z końcem tego roku się nie zakończy. Przesunęła się najpierw na marzec 2026, a teraz najnowsze przewidywania mówią o wakacjach 2026 roku.
Chociaż jeszcze niedawno miało to wyglądać tak:
- zakończenie prac przy konstrukcji tunelu - III kwartał 2025 r.
- wyposażanie tunelu - IV kwartał 2025 r.
- budowa torowiska tramwajowego - IV kwartał 2025 r.
- prace wykończeniowe (mała architektura i nasadzenia) - I kwartał 2026 r.
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema - Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt obejmuje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej "Mistrzejowice" oraz infrastruktury towarzyszącej.