Pod koniec 2023 roku na osiedlach pojawiły się dwa banery apelujące o stworzenie bezpiecznej drogi rowerowej łączącej Jachcice i Piaski. Akcję zainaugurował Społeczny Komitet Osiedla Piaski, który złożył apel w tej sprawie z podpisami 1100 osób do prezydenta Bydgoszczy. Chodziło o 1,5 km trasy na ul. Smukalskiej od okolic ul. Błądzimskiej na Piaskach oraz ul. Saperów, do skrzyżowania z Żeglarską na Jachcicach.
Dwa lata później społecznicy wysłali jeszcze jedno pismo do prezydenta, ponawiając apel w sprawie drogi rowerowej.
Cała Polska się dowie. Mężczyzna w czerwonej czapce przyłapany
- W oczekiwaniu na odpowiedź napisaliśmy list oraz uzyskaliśmy zgodę od Lasów Państwowych na przekazanie terenów wzdłuż ul. Smukalskiej pod budowę w/w projektu. Po podważeniu przez Zarząd Dróg deklaracji LP chęci partycypacji w budowie ścieżki dla mieszkańców, uzyskaliśmy kolejną pisemną zgodę z Nadleśnictwa Żołędowo - przypomniał Robert Nawrot z komitetu, a także Rady Osiedla Piaski.
Do pisma dołączono korespondencję z Nadleśnictwem Żołędowo, a także poparcie 6 rad osiedla. Drogowcy w przekazanej nam w październiku odpowiedzi informowali, że działania inwestycyjne planowane przez miasto są uzgadniane podczas spotkań z przedstawicielami strony społecznej, działającymi w Zespole do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy. Droga rowerowa na Piaskach była przedmiotem rozmów, ale nie znalazła się do tej pory na liście priorytetowych inwestycji.
- Budżet miasta w pozycji "Drogi dla rowerów" został już rozdysponowany na najbliższe lata. Warunkiem realizacji kolejnej inwestycji na Piaskach jest zakończenie wszystkich obecnie rozpoczętych i zaplanowanych zadań inwestycyjnych, zgłaszanych przez Zespół do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy jako priorytetowe lub tych, które uzyskały dofinansowanie zewnętrzne - przekazała nam Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka ZDMiKP.
Pierwszy etap w 2026 roku
O sprawę budowy drogi pieszo-rowerowej łączącej Piaski z centrum miasta zapytał w interpelacji radny Radosław Ginther. Poprosił o informację, czy w planach inwestycyjnych miasta przewidziano budowę takiego połączenia, wskazanie możliwego przebiegu planowanej trasy lub ewentualne rozważenie ujęcia inwestycji w budżecie miasta. Odpowiedź od zastępcy prezydenta Bydgoszczy jest bardziej optymistyczna. Część trasy będzie wykonana w przyszłym roku.
"Odcinek ulicy Saperów od ulicy Żeglarskiej do ulicy Smukalskiej, dla którego została przygotowana koncepcja, zostanie wyremontowany i przebudowany w granicach pasa drogowego jezdni o szerokości 6 metrów wraz z wyznaczeniem ciągu pieszo-rowerowego. Koszt tego zadania to kwota około 9 mln. zł. Zadanie to zostało zaproponowane w budżecie na 2026 rok" - odpowiedział Mirosław Kozłowicz.
"Brakujący odcinek infrastruktury pieszo-rowerowej przy ulicy Smukalskiej wymaga przygotowania projektu oraz w zależności od ostatecznego przebiegu - wykupu niezbędnych gruntów pod cele inwestycyjne. Przedmiotowa analiza przebiegu trwa obecnie i od niej będą uzależnione kolejne działania" - dodał zastępca prezydenta Bydgoszczy.
- Cieszymy się, że powstanie odcinek na ul. Saperów. To kolejny krok w kierunku realizacji całego projektu. Dziękujemy miastu i prezydentowi za przychylenie się do naszych apeli. Rozmawiałem z Sebastianem Nowakiem, członkiem zespołu rowerowego, ale też przewodniczącym Bydgoskiej Masy Krytycznej - mamy poparcie stowarzyszenia w kwestii realizacji ostatniego odcinka drogi rowerowej. Wierzymy, że prace z tym związane zaczną się w 2027 r. - przekazuje nam Robert Nawrot.