Bydgoszcz: Trwa modernizacja zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej
Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy, podczas konferencji prasowej, która odbyła się w czwartek (2 października) przypomniał, że pierwszy raz w sprawie rozbudowy spotkano się z dziennikarzami w maju 2022 roku. Zakup nowoczesnego taboru niskopodłogowego był dodatkową motywacją do podjęcia działań w tym zakresie.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
- Szukaliśmy wtedy środków finansowych. Projekty mieliśmy gotowe, pozwolenia na budowę uruchomione. Dzięki Polskiemu Ładowi te pieniądze się znalazły. Dziś możemy powiedzieć - udało się. Wszystkie prace, które zostały zaplanowane są w trakcie realizacji. To pierwszy etap budowy - najważniejsza część tej infrastruktury - stwierdził Mirosław Kozłowicz.
Umowę na przebudowę zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy podpisano na początku lutego 2024 roku. Inwestycję realizuje firma Mirbud. Wartość kontraktu to ok. 100 mln zł. Miasto otrzymało na projekt 65 mln zł dofinansowania w II edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
- Krwiobieg w postaci infrastruktury tramwajowej w Bydgoszczy potrzebował dobrze działającego serca, czyli tej zajezdni tramwajowej - odnowionej, zmodernizowanej, przystosowanej do najnowocześniejszych tramwajów, jakie obecnie mamy na rynku - dodał zastępca prezydenta.
Przypomniał, że aktualnie w bydgoskiej flocie znajduje się 75 tramwajów niskopodłogowych, w przyszłym roku odebrany zostanie jeszcze jeden, a do końca 2025 r. rozpisany zostanie przetarg na 5 kolejnych sztuk.
Plac budowy
Konferencja prasowa odbyła się w hali reprofilacji obręczy. Wkrótce zostanie tu zamontowana tokarka podtorowa. Urządzenie służy do profilacji zestawów kołowych. Naprawa wpływa na komfort życia mieszkańców, bo dzięki niej tramwaje generują mniej hałasu. Dotychczas podobne prace wykonywane były w Łodzi - cały proces trwał około 2 tygodni. Po wyposażenie hali w tokarkę, proces w przypadku jednego tramwaju skróci się do 8 godzin.
- Dwa obiekty są już oddane - to budynek eksploatacji oraz portiernia. Po lewej stronie przy wejściu powstanie budynek myjni do tramwajów. Będzie gotowy do końca roku, a wyposażenie w I kwartale 2026 r. - wyjaśniał Piotr Bojar, prezes zarządu MZK.
Na placu budowy trwają jeszcze prace przy części parkingu. Roboty torowe wykonywane są na styku nowej harfy (zespół rozjazdów przed torami postojowymi na placu zajezdni) i frontowego wjazdu do istniejącej hali serwisowej. Zadanie obejmuje również m.in. montaż sterowania zwrotnicami, monitoring i oświetlenie terenu.
Co z drugim etapem?
Cała inwestycja miała być zrealizowana do kwietnia 2026 roku. W sierpniu podpisano jednak aneks - wykonawcy zlecono dodatkowe prace (koszt wzrósł o ok. 2 mln zł). Termin wykonania robót wydłużono o 4 miesiące, więc efekt końcowy powinien być widoczny latem przyszłego roku.
Inwestycja jest pierwszym etapem przebudowy zajezdni. Jak wyglądają przygotowania do rozpoczęcia kolejnego? - Ważne, że mamy dokumentację na drugi etap. Najważniejsze części inwestycji realizowane są teraz. Kolejne etapy - w miarę możliwości finansowych, nie tyle spółki, co dofinansowania - stwierdził Mirosław Kozłowicz.
Na konferencji wymieniono również inne inwestycje w torowiska tramwajowe. Trwają prace na ul. Toruńskiej. Na rozstrzygnięcia czekają przetargi dotyczące przebudowy pętli w Lesie Gdańskim, budowy nowej linii na Szwederowie i przygotowania dokumentacji projektowej dotyczącej trasy na Wyszyńskiego. Jeszcze tego samego dnia miała zostać podpisana umowa na przebudowę wiaduktu tramwajowego w ciągu ul. Wojska Polskiego.
Nie tylko tramwaje
W lipcu spółka MZK podpisała umowę na zakup 11 autobusów elektrycznych oraz stworzenie infrastruktury towarzyszącej. Inwestycję za blisko 70 mln zł do kwietnia 2026 r. zrealizuje spółka Solaris Bus & Coach.
Częścią zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na wybudowaniu infrastruktury ładowania dla autobusów i elektrowni fotowoltaicznej wraz z magazynem energii oraz niezbędną infrastrukturą techniczną. Prace nad budową wiat i elektrowni już się rozpoczęły. W pierwszej kolejności wykonywane są prace ziemne pod infrastrukturę teletechniczną.
MZK planuje dalsze inwestowanie w fotowoltaikę oraz termomodernizację obiektów w obu zajezdniach - autobusowej i tramwajowej.