Bytom: Na dworzec znów dojedziemy tramwajem. Miasto zbuduje centralny węzeł przesiadkowy
Bytom otrzymał dofinansowanie do rozbudowy infrastruktury dworcowej. Dzięki 40,8 mln zł unijnego dofinansowania miasto będzie mogło przebudować dworzec autobusowy przy pl. Wolskiego i zbudować centrum przesiadkowe w Karbiu - poinformował na Fb Mariusz Wołosz, prezydent miasta.
Realizacja inwestycji sprawi, że bytomskie tramwaje znowu będą kursowały do dworca kolejowego, stanowiąc przedłużenie obecnej linii biegnącej ze Stroszka na pl. Sikorskiego.
W tym artykule:
Wszystkie trzy inwestycje będą realizowane w formule projektuj-buduj
59,2 mln złotych będzie kosztowała przebudowa dworca autobusowego przy pl. Wolskiego i budowa centrum przesiadkowego w Karbiu. W kwocie tej jest ponad 40,8 mln zł unijnego dofinansowania.
- Wiosną tego roku miasto podpisało już umowę na 7 mln zł dofinansowania do budowy centrum przesiadkowego w Stroszku. Wszystkie trzy inwestycje będą realizowane w formule projektuj-buduj, a przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Prace projektowe będą prowadzone w przyszłym roku, a budowlane - w latach 2027 i 2028 - wskazuje prezydent Bytomia, Mariusz Wołosz.
Miasto ma zamiar zrealizować projekt z tramwajami, do którego przymierzano się już wcześniej
Jak to się ma do połączeń tramwajowych w kierunku dworca? Zapytaliśmy wiceprezydenta Bytomia, Michała Biedy.
Ten potwierdza, że miasto ma zamiar zrealizować projekt z tramwajami, do którego przymierzano się już w poprzedniej unijnej perspektywie finansowej. Ostatecznie z niego zrezygnowano wobec wstrzymania również pomysłu budowy centrum przesiadkowego.
- Teraz będziemy wznawiali rozmowy z Tramwajami Śląskimi o przywróceniu tej inwestycji i jego realizację. Chcemy, żeby odbywało się to równolegle z budową dworca, który powstanie w formule projektuj i buduj. Zakładamy, że budowa będzie trwała w roku 2027 i 2028 i w tym samym czasie powinien powstać nowy odcinek torowy - mówi DZ Michał Bieda.
Tramwaje Śląskie wybudują linię tramwajową, a miasto częściowo przebuduje układ drogowy
Dodaje, że będzie to jeden z trzech nowych odcinków tras tramwajowych w aglomeracji, obok tzw. tramwaju na południe Katowic oraz powstania "ringu" tramwajowego w Sosnowcu.
Według wstępnych zapowiedzi tramwajem na dworzec będzie można pojechać w 2028 roku. Budowa torowiska tramwajowego do węzła przy dworcu pozwoli na rzeczywiste zintegrowanie komunikacji kolejowej, autobusowej i tramwajowej. Żeby tak się stało, konieczna będzie wspomniana współpraca miasta ze spółką Tramwaje Śląskie.
- To będzie wspólna inwestycja. Tramwaje Śląskie wybudują linię tramwajową, a miasto częściowo przebuduje układ drogowy - zaznaczył Michał Bieda.
Linia tramwajowa nie będzie skręcała w ulicę Moniuszki, tylko tor będzie poprowadzony prosto, ulicą Powstańców w stronę dworca. Następnie skręci w lewo na plac Wolskiego i ponownie w lewo w ulicę Jagiellońską i dalej już po obecnym torze do placu Sikorskiego.
Równolegle do budowy centra przesiadkowego i nowego torowiska przebudowywany będzie także układ drogowy.