Kluczowy objazd po zamknięciu estakady w Chorzowie będzie przebudowany? "Przepustowość w godzinach szczytu jest znacznie przekroczona"
Chorzów przebuduje kluczowy objazd po zamknięciu estakady?
Skrzyżowanie ulic Kościuszki i Parkowej to ważny układ drogowy w centrum Chorzowa. Dla mieszkańców dzielnicy Chorzów Stary główne połączenie z centrum miasta oraz wylot na Katowice. W ostatnich tygodniach skrzyżowanie zyskało na znaczeniu, ponieważ to właśnie tędy przebiega jeden z głównych objazdów po zamknięciu estakady. Nagły wzrost natężenia ruchu sprawił, że miasto rozważa zmianę organizacji ruchu na tym odcinku. Jeszcze kilka lat temu funkcjonowało tam mini rondo, które było rozwiązaniem tymczasowym związanym z trasą objazdową... w trakcie remontu estakady w latach 2012-2014.
- Wówczas natężanie ruchu na tym skrzyżowaniu nie przekraczało 16 000 pojazdów na dobę. Biorąc pod uwagę fakt, że przepustowość mini ronda wynosi maksymalnie 20 000 pojazdów na dobę – rozwiązanie to zapewniało wówczas względną przepustowość. Wzrost natężenia ruchu na ul. Kościuszki i Parkowej w kolejnych latach spowodował brak funkcjonalności tego rozwiązania – rondo było blokowane w godzinach szczytu - wyjaśnia Katarzyna Hohuł, rzeczniczka prasowa UM Chorzów.
Miasto jednak parę lat po zakończeniu poprzedniego remontu estakady, w 2019 roku podjęło decyzję, że w tym miejscu wróci do rozwiązania ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną.
- Przeprowadzona analiza sytuacji ruchowej na tym skrzyżowaniu wykazała, że poprawę przepustowości można uzyskać poprzez budowę sygnalizacji lub przebudowę na duże rondo. Wariant drugi nie został uwzględniony ze względu na ograniczenia terenowe (Szyb Prezydent) i duże koszty inwestycji - przypomina Katarzyna Hohuł.
Prowadzone wówczas prace, warte ok. 1,5 mln zł, objęły 80-metrowy odcinek ul. Parkowej, która w tym miejscu została poszerzona do trzech pasów. Poszerzono też ul. Kościuszki bezpośrednio przy skrzyżowaniu.
Teraz temat wyboru najlepszego rozwiązania dla ruchu w tej części miasta, po zamknięciu estakady znów stał się aktualny.
- Obecnie dobowe natężenie ruchu na tym skrzyżowaniu przekracza 26 000 pojazdów na dobę, a jego przepustowość w godzinach szczytu komunikacyjnego jest znacznie przekroczona. Aktualnie analizowane są alternatywne rozwiązania dla tej sytuacji – zarówno w zakresie inwestycji, nowych tras, jak i zmian organizacji ruchu - wyjaśnia Katarzyna Hohuł. - Praca sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic: Kościuszki- Parkowa jest na bieżąco monitorowana i dzięki Systemowi ITS jego przepustowość jest optymalizowana w zależności od warunków ruchu - dodaje.