CKE pokazuje klucz odpowiedzi. Tak oceniano maturę podstawową z języka angielskiego
Dla wielu uczniów to nie tylko egzamin obowiązkowy, ale również przepustka na wymarzone studia – zwłaszcza że język angielski często liczy się w rekrutacji. Dlatego zrozumienie, jak oceniane są odpowiedzi, może pomóc nie tylko w analizie własnych błędów, ale też w lepszym przygotowaniu się do matury w przyszłości. Co dokładnie sprawdzają egzaminatorzy i za co przyznają punkty? Oto najważniejsze informacje.
Punkty za zadania zamknięte: wszystko albo nic
W zadaniach zamkniętych i z krótkimi odpowiedziami (np. wybór odpowiedzi A, B, C lub D, dopasowywanie fragmentów, krótkie uzupełnienia) oceniana jest wyłącznie poprawność merytoryczna. Za każdą poprawną odpowiedź maturzysta otrzymuje 1 punkt. Nawet jeśli odpowiedź jest częściowo trafna, ale niezgodna z kluczem – punkt nie zostanie przyznany.
Zadania otwarte: liczy się precyzja
W zadaniach otwartych – takich jak uzupełnianie luk w tekście, odpowiadanie na pytania lub przekształcanie zdań – punkt przyznaje się tylko wtedy, gdy odpowiedź jest zarówno znaczeniowo poprawna, jak i językowo zgodna z normą. Nawet drobna literówka, która zmienia sens wyrazu (np. „cost” zamiast „cast”), skutkuje brakiem punktu.
Dopuszczalne są drobne błędy ortograficzne, zwłaszcza w trudniejszych słowach, o ile nie wpływają one na zrozumienie wypowiedzi. Nie są też karane błędy interpunkcyjne, jeśli nie zniekształcają treści.
Wypowiedź pisemna: aż 13 punktów do zdobycia
Najwięcej punktów na maturze podstawowej z języka angielskiego można uzyskać za wypowiedź pisemną – w 2025 roku to wpis na blogu. Egzaminatorzy oceniają ten element w pięciu kategoriach:
- Treść (0–5 pkt) – maturzysta powinien zrealizować wszystkie cztery podpunkty z polecenia i rozwinąć każdy z nich. Brak lub jedynie sygnalizacja jakiegoś elementu oznacza obniżenie punktacji.
- Spójność i logika (0–2 pkt) – tekst powinien być uporządkowany i logicznie powiązany. Zwraca się uwagę na spójniki, organizację akapitów i przejrzystość myśli.
- Zakres środków językowych (0–3 pkt) – liczy się różnorodność słownictwa i struktur gramatycznych. Dobrze oceniane są wypowiedzi zawierające idiomy, kolokacje, czasy inne niż Present Simple.
- Poprawność językowa (0–2 pkt) – nieliczne błędy są akceptowalne, o ile nie zakłócają komunikacji. Błędy systemowe (np. w użyciu czasów) mogą jednak obniżyć ocenę.
- Forma (0–1 pkt) – tekst musi odpowiadać pod względem stylu i struktury na zadany typ wypowiedzi. W tym przypadku: nie może to być np. list czy ogłoszenie.
Uczniowie z trudnościami: inne zasady
Maturzyści posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej (np. z dysleksją, dysortografią, ADHD) mogą być oceniani nieco inaczej. Egzaminator nie odejmuje punktów za błędy ortograficzne, jeśli nie zniekształcają one znaczenia wypowiedzi. Podobne ułatwienia dotyczą także oceny pisemnej wypowiedzi – szczególnie w zakresie poprawności językowej.
Arkusze sprawdzane są przez egzaminatorów z okręgowych komisji egzaminacyjnych, ale zgodnie z jednolitymi zasadami przygotowanymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Oznacza to, że niezależnie od województwa, każdy maturzysta jest oceniany według tych samych kryteriów. To gwarantuje równość i obiektywność oceny.