Powrót MPK do Blachowni po niemal 20 latach
Od 1 stycznia 2026 roku autobusy częstochowskiego MPK ponownie pojadą do centrum Blachowni. Linia 21 i 22 zastąpią dotychczasowe kursy, umożliwiając pasażerom łatwy dojazd z i do Częstochowy.
- Znacznie poszerzamy dwustronną współpracę w zakresie transportu publicznego z Miastem i Gminą Blachownia. Od początku 2026 roku wygodne połączenia MPK między Częstochową a Blachownią powrócą po przerwie trwającej od lipca 2007 roku - podkreśla prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.
Relacja ze spotkania inaugurującego 6. edycję kampanii #LUBIESIEBIE z udziałem ambasadorek programu
Podpisany aneks do porozumienia międzygminnego reguluje szczegółowy przebieg obu linii, które na odcinku od pętli Gombrowicza do dworca PKP w Gnaszynie będą kursować identyczną trasą, a ich rozkłady będą zsynchronizowane.
Jak będą wyglądały nowe trasy?
Linia 21 będzie kursować od Gnaszyna przez Wyrazów do centrum Blachowni, kończąc trasę na placu Niepodległości, w sąsiedztwie Urzędu Miejskiego, remizy OSP i zalewu. Wybrane kursy będą skrócone do przystanku Szybowa.
Linia 22, biegnąca pierwotnie do Łojek, dotrze do placu Niepodległości w Blachowni przez Kolonię Łojki i ulicę Piastów, z możliwością skrócenia niektórych kursów do Łojek. Jednocześnie linia 12 MPK zostanie skrócona do pętli Gnaszyn-Dospel, a część jej kursów przejmie nowa linia 21.
Nowe połączenia będą obsługiwane głównie autobusami przegubowymi, a w okresie wiosenno-letnim kursy będą odbywać się 7 dni w tygodniu.
Na tym samym bilecie w Blachowni i Częstochowie
Od marca 2025 roku w komunikacji miejskiej Częstochowy obowiązuje jednolita taryfa - wszystkie linie, w tym do Blachowni, będą dostępne na tych samych biletach. Dzięki temu mieszkańcy gminy będą mogli korzystać z pełnego systemu MPK, a także z lokalnych linii Blachowni.
- Mamy nadzieję, że to porozumienie przyczyni się także do rozwoju Blachowni. Dzieci chodzą do częstochowskich szkół, ludzie dojeżdżają do pracy. Przeprowadziliśmy konsultacje społeczne - 70 proc. naszych mieszkańców było za wprowadzeniem linii MPK, a głównym argumentem była dla nich cena biletu - przekonywał burmistrz Blachowni, Cezary Osiński.
Oba samorządy podkreślają istotę porozumienia, która sprawi, że wprowadzone zmiany stworzą spójny system transportowy, w którym linie MPK i komunikacji gminnej uzupełniają się wzajemnie. Pasażerowie z Blachowni będą mogli przesiadać się nie tylko na linie 21 i 22, ale także korzystać z innych połączeń MPK, takich jak linie 11, 12 czy 27 w Gnaszynie.
Jak zaznaczają władze, rozwiązanie to jest optymalne ekonomicznie, logistycznie i społecznie, a jego wzór zbliżony jest do rozwiązań stosowanych w gminach Mstów i Olsztyn, które cieszą się pozytywnym odbiorem mieszkańców.
Powrót do komunikacyjnych korzeni
Pierwsze autobusy MPK do Blachowni dotarły w 1958 roku, a po kolejnych zmianach oznaczeń i tras od lat 90. dostęp do miasta zapewniało kilka linii, w tym 32 i 61. W połowie 2007 roku gmina zrezygnowała z usług MPK, a transport przejęła prywatna firma "Biesy". Powrót MPK do Blachowni od 2026 roku oznacza największą ekspansję terytorialną komunikacji miejskiej Częstochowy od czasu uruchomienia połączeń do Jaskrowa i Mstowa w 2020 roku.