Częstochowa: Ikoniczny dworzec PKP znika mimo protestów. Burzą budynek znany z serialu Netflixa "Rojst Millenium"
Rozbiórka odbywa się na dworcu, który niedawno stał się rozpoznawalny dzięki produkcji Netflixa. W 2023 roku na początku roku kręcono tu wiele scen trzeciego sezonu serialu "Rojst Milenium".
Akcja serialu toczy się w napięciu oczekiwania na nadejście nowego millenium. Wraz z bohaterami serialu przemierzamy fikcyjną miejscowość, którą we fragmentach portretuje Częstochowa. Wśród rozpoznawalnych miejsc są dworzec główny PKP, dawna Cepelia, obecnie Miejska Galeria Sztuki, czy przychodnia przy al. Wolności, która w serialu pełni rolę komendy policji. Wyburzany właśnie budynek dworca występował w serialu jako centrum handlowe Wunderland.
Znikają kolejne elementy dworca
Na dworcu w Częstochowie rozbierane są także fragmenty pasażu nad torami, w którym przed laty mieściły się sklepy, punkty usługowe i kaplica. To właśnie w jednym z lokali, odgrywających wcześniej dworcową restaurację, a potem salon tatuażu, kręcono ujęcia do Rojsta. W miejscu starego pasażu powstanie nowy, a na nim, według zapowiedzi, mają powstać nowe obiekty handlowe, zintegrowane z nowym układem dworcowym. To jednak nie wszystkie prowadzone obecnie prace.
- Demontowane są też części pawilonu zachodniego, od strony placu Rady Europy. Plac budowy od strony ul. Piłsudskiego został ogrodzony, a dojścia do peronów odpowiednio oznakowane - informuje Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A.
Nowy dworzec w 2026 roku
Według harmonogramu, nowy budynek dworca po stronie wschodniej ma być gotowy do 2026 roku.
- Obecnie prowadzone są roboty przygotowawcze do wykonywania fundamentów i palowania nowego budynku. Prace przebiegają zgodnie z planem - zapewnia Stilger. - W kolejnych miesiącach zaplanowano dalsze rozbiórki, zabezpieczenia przeciwpożarowe oraz budowę budynku technicznego i wykonanie sieci sanitarnych oraz energetycznych.
Zniknie zegar, a co z lokomotywą?
W 2026 i 2027 roku zaplanowano rozbiórkę pawilonu zachodniego. Już teraz część obiektu została wyłączona z użytkowania. Ogrodzone zostały lokale i korytarze w hali głównej, którą PKP określa jako "tymczasową". Co stanie się wtedy z charakterystycznym zegarem wiszącym na frontowej ścianie dworca?
- Zegar od strony placu Rady Europy również zostanie zdemontowany - to element, którego rozbiórka przewidziana jest na późniejszym etapie - dodaje rzecznik PKP.
Przenosiny czekają za to zabytkową lokomotywę. - Po stronie zachodniej wykonana została wycinka drzew, następnie będzie przenoszony eksponat lokomotywy parowej - tłumaczy rzecznik.
Utrudnienia dla pasażerów
Zmiany najbardziej odczuwają codzienni podróżni. Do peronów można dostać się wyłącznie tunelem podziemnym. Drzwi prowadzące z hali głównej na nieczynny pasaż zostały zamknięte.
Tymczasowo sklepy, punkty usługowe i kaplica zostały przeniesione do głównego budynku dworca.
Od strony ul. Piłsudskiego sytuacja również się zmieniła - brak schodów prowadzących do tunelu zmusza podróżnych do korzystania z pochylni przy peronie pierwszym.
Społeczny sprzeciw bez efektów
Grupa "ELANEX" oraz część mieszkańców próbowała powstrzymać rozbiórkę, apelując m.in. do Ministerstwa Infrastruktury i marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Zbierano podpisy pod petycjami, podejmowano interwencje - bezskutecznie.
Prace idą dalej zgodnie z planem, a inwestycja realizowana jest na podstawie projektu, który nie uległ zmianie od prezentacji pierwszych wizualizacji.
- Projekt pozostaje aktualny, zgodnie z nim prowadzone są wszystkie działania - podkreśla rzecznik PKP.