Dobrzyniewo Duże: Most na Supraśli. Pierwszy krok do budowy
Tym razem nie określamy procentowo wsparcia, a kwotowo - mówi Wojciech Cybulski, wójt Dobrzyniewa Dużego.
W poniedziałek (29 września) radni gminy pochylą się na sesji nad projektem uchwały o udzieleniu pomocy powiatowi białostockiemu. Chodzi opracowanie dokumentacji projektowej na: budowę mostu przez rzece Supraśl w Dobrzyniewo Fabryczne wraz z dojazdami. Propozycja jest taka, by gmina wsparła kwotą do 250 tysięcy złotych powiat białostocki.
To do niego należy most na Supraśli. Podobnie jak oddalony o niespełna o kilometr na rzece Białej w Fastach. Trwa właśnie jego budowa, po tym jak stary most został rozebrany, a kierowcy poruszają się po moście tymczasowy, Inwestycja ta ma się zakończyć w sierpniu 2026 roku. Kosztować będzie ponad 11 mln zł. Za nim jednak się rozpoczęła doszło do sporu, nie tylko w tym przypadku, o proporcje finansowania inwestycji wspieranych ze źródeł zewnętrznych, głównie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Przeważnie rząd wspiera je w 50 proc. Druga połowa, w myśl niepisanej od lat zasady 50/50 miała być dzielona według równych proporcji miedzy powiat i gmin podbiałostockich. Ale niektórzy ich włodarze uznali, że nie są w stanie tak dalej współfinansować powiatowych inwestycji, bo brakuje im na gminne. Zaproponowali 25 proc. Na takie rozwiązanie nie zgadzały się władze powiatu.
Ten spór był też w przypadku mostu w Fastach. Ostatecznie władze powiatu uznały, że budowa nowych mostów, zwłaszcza tak dużych jak na drogach powiatowych, to kosztowne zadanie, na które gminy może faktycznie nie stać w proponowanych proporcjach. Postanowiły, że będą one, w odróżnieniu od remontów dróg, wykładały tylko 25 proc.. I tym sposobem mogła się rozpocząć inwestycja w Fastach.
Wierzymy, że podobnie będzie także przypadku remontu mostu w Dobrzyniewie Fabrycznym - mówi wójt Wojciech Cybulski.
Zanim jednak nastąpią starania o pieniądze na inwestycje należy wcześniej przygotować dokumentację projektową. A w tym przypadku powiat obstaje przy zasadzie 50/50. Niemniej starosta powiatu jest zadowolony z projektu uchwały.
Szacujemy, że przygotowanie dokumentacji będzie kosztowało 500 tysięcy - mówi Jan Bolesław Perkowski.
Zapewnia też, że zasada odnośnie 25 proc. udziału gmin przy współfinansowaniu samej budowy mostu, obowiązuje.
Kiedy może nastąpić budowa nowego mostu w Dobrzyniewie Fabrycznym? Od chwili podpisania porozumienia między samorządami o współfinansowaniu do wbicia pierwszej łopaty może upłynąć co najmniej 3 lat. Po przygotowaniu projektu, będzie potrzebne uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Dopiero potem można starać się o finansowanie ze źródeł zewnętrznych. Jeśli zostanie przyznane, to realny termin prowadzenia robót może przypaść na lata 2029-2030.
Już wtedy powinny być gotowe tereny rekreacyjno-turystyczno-sportowe w Dobrzynie Fabrycznym tuż obok mostu na Supraśli.