Dolnoślązacy piszą skargi do NFZ. Jest tego naprawdę sporo
W tym artykule:
– Jeśli zostaliśmy w placówce medycznej potraktowani niewłaściwie, pierwszym krokiem, który powinniśmy podjąć jest niezwłoczne zgłoszenie swoich zastrzeżeń do kierownika tej placówki lub przełożonego danego pracownika. Większość konfliktów udaje się wyjaśnić i rozwiązać już na tym etapie. Zdarza się jednak, że dialog z placówką zawodzi i wówczas pacjenci szukają wsparcia NFZ – mówi Anna Szewczuk-Łebska, rzeczniczka prasowa dolnośląskiego NFZ.
W 2024 roku pacjenci z Dolnego Śląska poskarżyli się do NFZ ponad 700 razy.
Dolnoślązacy piszą skargi do NFZ
Jak informuje dolnośląski Fundusz, co czwarta skarga, która wpłynęła do NFZ, powinna być rozpatrzona przez inną instytucję np. Rzecznika Praw Pacjenta. Fundusz przekazał je do właściwego organu. Wiele (13 proc.) było także anonimów lub skarg złożonych przez osoby nieuprawnione, a takich zgłoszeń NFZ też nie rozpatruje.
Spośród pozostałych ponad 400 skarg najwięcej dotyczyło: odmów udzielenia świadczenia zdrowotnego, trudności w ustaleniu terminu wizyty lub zbyt długiego czasu oczekiwali na wynik badania. Ponad 70 proc. skarg NFZ uznał za zasadne i przyznał rację pacjentowi.
– Każda przyjęta do rozpatrzenia skarga jest analizowana przez pracowników Funduszu. Jeśli dotyczy nierespektowania warunków umowy z NFZ, podejmujemy odpowiednie działania. Jednak pracownicy NFZ nie są upoważnieni np. do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia – wyjaśnia rzeczniczka Funduszu.
Takie skargi trafiają do innych instytucji. W ubiegłym roku (2024) najwięcej skarg z Dolnego Śląska NFZ przekierował do: Biura Rzecznika Praw Pacjenta, Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy Dolnośląskiej Okręgowej Izbie Lekarskiej oraz innych, właściwych oddziałów wojewódzkich NFZ.
Na co można poskarżyć się do NFZ?
Skargę możemy złożyć na placówkę, z którą NFZ ma podpisaną umowę, m.in. gdy:
- odmówiono nam zapisania się do lekarza,
- odmówiono wykonania badań zleconych przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego,
- byliśmy zmuszeni zapłacić za świadczenie gwarantowane (bezpłatne dla pacjenta),
- wystawiono nam receptę bez refundacji, jeśli wiemy, że np. ze względu na wiek nam przysługuje,
- terminy lub godziny przyjmowania pacjentów różnią się od ustalonych przez placówkę,
- mamy trudności z zapisaniem się do lekarza, np. zapisy możliwe są tylko osobiście, w wybranym dniu,
- lekarz nie przyjmuje pacjentów zgodnie z harmonogramem pracy,
- nie udaje nam się umówić telefonicznie na konsultację.
Jak złożyć skargę do NFZ?
Można to zrobić:
- listownie na adres właściwego oddziału lub delegatury NFZ
- e-mailem (uwaga: anonimowe wiadomości nie są rozpatrywane)
- za pośrednictwem platformy ePUAP lub e-Doręczenia
- osobiście w oddziale wojewódzkim NFZ lub jego delegaturze
Skarga powinna zawierać: imię i nazwisko, adres zamieszkania lub pesel i adres korespondencyjny (może to być adres poczty elektronicznej); dane placówki lub pracownika, którego skarga dotyczy; szczegółowy opis zdarzenia; pisemne upoważnienie, jeśli skarga jest składana w imieniu innej osoby.
Ważne! Jeśli w złożonej skardze będą braki formalne, dotyczące kompletności danych lub samych informacji zgłoszenia, pracownik NFZ poprosi o ich uzupełnienie w terminie 7 dni. Jeśli tego nie zrobimy sprawa nie będzie rozpatrywana. Na rozpatrzenie prawidłowo złożonej skargi NFZ ma jeden miesiąc.