Drezdenko: Obwodnica na ostatniej prostej. Będzie kosztowała ponad 100 mln zł. Ludzie czekają na nią jak na zbawienie
Zakres projektu obejmuje budowę nowej drogi, mostu nad rzeką Noteć i Starą Notecią o długości 346 m, wiaduktu kolejowego, czterech przejazdów gospodarczych oraz pięciu przejść dla zwierząt. Obwodnica będzie połączona z istniejącą siecią dróg poprzez rondo w miejscowości Klesno, które integruje trasę wojewódzką nr 160 z drogą nr 156. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a finansuje ją Zarząd Dróg Wojewódzkiech w Zielonej Górze.
Mieszkańcy na nią czekają
Budowa obwodnicy Drezdenka jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w północnej części województwa lubuskiego. Pomimo wyzwań terenowych i hydrologicznych, utrzymujemy wysokie tempo robót i realizujemy kolejne etapy inwestycji zgodnie z planem. To inwestycja, która realnie poprawi jakość życia mieszkańców - mówi Sławomir Krekora, Dyrektor Kontraktu z Budimex SA.
Obwodnica w liczbach. Na budowie wykonano już m.in.:
- 30 tys. m³ wymian gruntu,
- 300 tys. m³ nasypów drogowych,
- 11 tys. ton podbudowy z kruszywa
- 16 tys. ton mieszanek mineralno-asfaltowych.
- zużyto ponad 4,9 tys. m³ betonu
- użyto 1.300 ton stali, w tym 700 ton zbrojeniowej i 630 ton konstrukcyjnej.
Przyjazna dla środowiska
Prace prowadzone są z użyciem nowoczesnych technologii oraz rozwiązań geotechnicznych, co pozwala na zachowanie stabilności nasypów na terenach zalewowych. Budowa prowadzona jest w sąsiedztwie obszarów Natura 2000, dlatego projekt od początku uwzględnia rozwiązania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko. Przewidziano specjalne przejścia pod korpusem drogi umożliwiające migrację zwierząt, a także nasadzenia kompensacyjne i zadrzewienia ochronne.
Obwodnica za 108 mln zł
Nowa obwodnica ma strategiczne znaczenie dla Drezdenka i okolicznych miejscowości. Pozwoli wyprowadzić ruch ciężarowy poza centrum miasta, w którym dziś znajduje się gęsta i zabytkowa zabudowa. Przejeżdżające centrum miasta samochody od lat są utrapieniem mieszkańców. Nowa droga zmniejszy hałas, drgania i emisję spalin, poprawiając bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców. Inwestycja realizowana jest na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze w formule "optymalizuj i buduj" przy wsparciu finansowym Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na zadania obwodnicowe. Wartość kontraktu wynosi 108 mln zł brutto. W szczytowym momencie na budowie pracowało ponad 700 osób.