Chrzanów: Elektryczne autobusy wkrótce wyjadą na ulice
Unieważniony przetarg na mały pakiet komunikacyjny
Związek Komunalny "Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie unieważnił przetarg na obsługę tzw. małego pakietu linii komunikacyjnych, czyli jednej trzeciej wszystkich linii funkcjonujących na terenie Chrzanowa, Libiąża i Trzebini.
Tiktokerka wywiozła z Biedronki pełen wózek. Pokazała, co kupiła
Decyzję tę w środę (29 października) podjął zarząd ZKKM po analizie ofert, które znacząco przekraczały budżet zaplanowany na to zadanie. Związek na ten cel planował przeznaczyć niespełna 80 mln zł. Jak wyjaśnia Marek Dyszy, przewodniczący zarządu ZKKM:
- Dziś odbyło się posiedzenie zarządu ZKKM-u, na którym debatowaliśmy między innymi nad wnioskiem komisji przetargowej o unieważnienie postępowania przetargowego ze względu na fakt, że każda ze złożonych ofert przekracza wartość, jaką mamy zamiar na ten cel przeznaczyć. Zdecydowaliśmy o unieważnieniu przetargu. Teraz będziemy przygotowywać drugi przetarg - mówi Marek Dyszy.
Różnice między planowanymi środkami a ofertami były znaczące. Jak podkreślił Marek Dyszy, jedna z ofert przekraczała budżet o niemal 27 milionów złotych, a druga o blisko 5 milionów. W konsekwencji, przetarg zostanie powtórzony. Nowe ogłoszenie ma się pojawić w najbliższym czasie.
Mały pakiet komunikacyjny obsługiwać ma 10 autobusów, w tym cztery nowe pojazdy hybrydowe. Te cztery wspomniane pojazdy należeć będą nie do operatora, lecz do związku. Ich zakup był możliwy dzięki pozyskaniu dofinansowania z Rządowego Funduszu "Polski Ład" w wysokości 8 mln zł. Resztę w wysokości 2,5 mln zł dołożyły gminy członkowskie. Pozostałe sześć pojazdów na małym pakiecie komunikacyjnym także ma być nowoczesna, klimatyzowana, niskopodłogowa i wyposażona w biletomaty. Jak zaznacza Marek Dyszy:
- W tym małym pakiecie mają być cztery nowe autobusy hybrydowe. Oprócz tego wymagamy, żeby operator miał co najmniej dwa nowe autobusy. Pozostałe też mają być stosunkowo nowe. Wszystkie klimatyzowane, z biletomatami oraz niską podłogą - dodaje przewodniczący.
Co po 1 stycznia? Autobusy nie znikną z ulic
Pierwotnie planowano, że po rozstrzygnięciu przetargu nowy operator rozpocznie obsługę linii już 1 stycznia 2026 roku. Z powodu unieważnienia postępowania nie uda się jednak dotrzymać tego terminu. Czy to oznacza, że mieszkańcy Chrzanowa, Libiąża i Trzebini pozostaną bez komunikacji miejskiej? Nic bardziej mylnego. Jak zapewnia przewodniczący ZKKM:
- Będą zawierane umowy bezpośrednio z dotychczasowymi trzema operatorami, któzy obsługują mały pakiet komunikacyjny. Po rozstrzygnięciu przetargu ma ich zastąpić jeden operator, który będzie realizował to zadanie - tłumaczy przewodniczący.
Oznacza to, że po Nowym Roku autobusy nadal będą kursować bez przerw, a związek planuje zawrzeć krótkoterminowe umowy z obecnymi przewoźnikami. W praktyce, dopóki nie zostanie rozstrzygnięty nowy przetarg, transport będzie kontynuowany w dotychczasowej formule.
Według zapowiedzi, jeśli nowy przetarg uda się rozstrzygnąć w najbliższych miesiącach, nowe, niskoemisyjne autobusy wyjadą na trasy najprawdopodobniej od 1 marca 2026 roku.
Duży pakiet komunikacyjny. Stara umowa, nowe autobusy
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w tzw. dużym pakiecie komunikacyjnym, który obejmuje główne linie łączące Chrzanów, Libiąż i Trzebinię. W tym przypadku nie ma powodów do niepokoju. W 2021 roku podpisano 10-letnią umowę, obowiązującą aż do 2031 roku.
- Współpraca z operatorem, firmą Transgór przebiega bardzo dobrze. Operator i autobusy sprawdzają się bardzo dobrze - ocenia Marek Dyszy.
Obecnie na dużym pakiecie kursuje 21 autobusów, a dodatkowo kilka pozostaje w rezerwie. Wkrótce tabor ten wzbogaci się o trzy nowe autobusy elektryczne, zakupione przez firmę Transgór. Będą to jedne z najnowocześniejszych pojazdów w regionie - ciche, ekologiczne i całkowicie bezemisyjne.
Już w listopadzie na ulice wyjadą trzy nowe autobusy elektryczne. Oficjalnie mają one jeździć od 1 stycznia 2026 roku, ale mamy wstępne uzgodnienia z operatorem, żeby testować te autobusy już w listopadzie i grudniu, żeby ewentualne niedogodności czy drobne usterki eliminować przez ten okres próbny - mówi Marek Dyszy.
Oznacza to, że już w listopadzie mieszkańcy Chrzanowa, Libiąża i Trzebini zobaczą na ulicach pierwsze elektryczne autobusy w barwach lokalnej komunikacji miejskiej. Po okresie testowym, od 1 stycznia 2026 roku, wejdą one do stałej eksploatacji.
Komunikacja miejska coraz bardziej ekologiczna. Bilety będą droższe?
Komunikacja miejska w Chrzanowie, Libiążu i Trzebini z roku na rok staje się coraz bardziej nowoczesna. Wymiana taboru na autobusy hybrydowe i elektryczne, montaż biletomatów, klimatyzacja i niskopodłogowe pojazdy to konkretne zmiany, które znacząco podnoszą komfort podróży pasażerów. ZKKM stawia nie tylko na wygodę, ale również na ekologię - ograniczanie emisji spalin i hałasu to dziś priorytet.
Wraz z rosnącą jakością usług pojawia się jednak pytanie o ceny biletów. Po długim czasie bez podwyżek cen, w ostatnich latach obserwujemy ich systematyczny wzrost, co wynika głównie z rosnących kosztów utrzymania transportu publicznego - paliwa, energii, wynagrodzeń i serwisu. Choć zakup nowych autobusów został w dużej mierze sfinansowany z dotacji, nie oznacza to, że ceny pozostaną bez zmian.
- Niewykluczone, że w przyszłym roku wzrosną ceny biletów, ale nie nastąpi to od Nowego Roku - przyznał Marek Dyszy.
Zatem przynajmniej w najbliższych miesiącach podwyżek cen biletów nie będzie.
Cennik biletów komunikacji miejskiej ZKKM w Chrzanowie
Bilety jednorazowe i czasowe:
- Bilet jednorazowy na przejazd po terenie jednej gminy - 4,20 zł (normalny) / 2,10 zł (ulgowy)
- Bilet czasowy 40-minutowy (z możliwością przesiadek) lub przejazd po dwóch gminach - 5,20 zł (normalny) / 2,60 zł (ulgowy)
- Bilet czasowy 60-minutowy (z możliwością przesiadek) lub przejazd po całym terenie działania ZKKM - 6,00 zł (normalny) / 3,00 zł (ulgowy)
- Bilet dzienny, ważny do godz. 24:00 w dniu skasowania - 10,00 zł (normalny) / 5,00 zł (ulgowy)