Gliwice: Ul. Zwycięstwa przejdzie metamorfozę? Ma być "ulicą do życia"
W tym artykule:
Czy możemy urodzić się z lękiem? Lekarz zabrał głos
Ulica Zwycięstwa to jedna z najstarszych i najważniejszych arterii w Gliwicach
Prace nad projektem przebudowy gliwickiej ul. Zwycięstwa trwają od jesieni 2024 roku.
- Przekształcenie ulicy Zwycięstwa nie jest jedynie inwestycją budowlaną, ale powinno obejmować również działania społeczne, kulturowe i gospodarcze, które przywrócą jej funkcję centralnej i żywej, miejskiej przestrzeni - podkreśla Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydentka Gliwic. Dlatego przed stworzeniem ostatecznego projektu tak ważne było skonfrontowanie propozycji ekspertów z oczekiwaniami użytkowników ulicy czy przedsiębiorców - dodaje.
Po raz pierwszy w Gliwicach latem tego roku zastosowano tzw. prototypowanie urbanistyczne. Przetestowane zostały możliwe rozwiązania w rzeczywistej przestrzeni miejskiej.
- Na odcinkach ul. Zwycięstwa wprowadzono tymczasowe zmiany w organizacji ruchu, ustawiono podesty (parklety) i elementy zieleni, a kierowcy, piesi i rowerzyści mogli doświadczyć zmiany - przypomina UM Gliwice.
Sprawdzano w ten sposób trzy warianty zwężenia jezdni. Jednostronne, symetryczne zwężenie z obu stron i meandrujące.
- W prototypie chodziło o to, który wariant najlepiej sprawdzi się w Gliwicach, ale także o sprawdzenie, czy możliwe jest spowolnienie ruchu bez pogorszenia przepustowości w centrum miasta - podkreślają władze Gliwic.
Mieszkańcy Gliwic mają swojego faworyta
Na temat tych rozwiązań mieszkańcy Gliwic mogli wypowiedzieć się m.in. w ankiecie internetowej, a także podczas wywiadów w terenie.
- Zdecydowanym zwycięzcą w oczach mieszkańców okazał się wariant dwustronny, który uzyskał 85,3% pozytywnych opinii. Najniżej oceniono wariant meandrujący. Mieszkańcy wskazywali, że utrudnia orientację i wprowadza chaos - miasto przekazuje wyniki badania.
To nie koniec konsultacji. W kolejnym etapie zostaną dwa warianty, z pominięciem meandrowania. Na ulicy pojawią się donice przeniesione z innych części miasta. Ich zadaniem będzie uniemożliwienie "dzikiego" parkowania, a także wydzielenie stref wyłączonych z ruchu. W listopadzie staną na odcinku od Rynku do ulicy Wyszyńskiego.
- Prowadzona była również analiza danych technicznych i pomiarowych. Dane te umożliwiły zderzenie opinii mieszkańców z rzeczywistymi zmianami w zachowaniach użytkowników, np. spadkiem prędkości pojazdów, wzrostem liczby pieszych czy zwiększoną liczą osób zatrzymujących się w przestrzeni publicznej - zapewnia miasto.
Inna ul. Zwycięstwa - co na to mieszkańcy?
W ankiecie wypowiedziało się 2961 osób.
- Gliwiczanie jasno wskazali, że chcą ulicy z klimatem - zielonej, spokojniejszej, z miejscami do zatrzymania się i oddechu. Teraz naszą rolą jest przełożyć te oczekiwania na konkretne rozwiązania projektowe - podkreśla Agata Twardoch, dyrektorka Biura Urbanisty Miasta.
Z analiz przeprowadzanych przez miasto wynika, że ul. Zwycięstwa pełni przede wszystkim funkcję przestrzeni pieszej.
- Dlatego rozwiązania powinny iść w kierunku zwiększania komfortu i bezpieczeństwa poruszania się pieszych: poszerzenia chodników, zastosowania przyjaznych materiałów, wydzielenia stref odpoczynku czy uporządkowania ruchu kołowego. Nie mniej ważne jest zwiększenie udziału zieleni sadzonej w gruncie, co było najczęściej wskazywanym brakiem - przekazuje UM Gliwice.
- Zmiany powinny respektować oczekiwania zachowania walorów architektonicznych i funkcjonalnych ulicy i być prowadzone w duchu "modernizacji z szacunkiem do kontekstu", co oznacza wzmacnianie istniejących atutów ulicy - dodają włodarze miasta.
Kilka miejsc w przebiegu ulicy Zwycięstwa ma zostać zaprojektowanych tak, by się wyróżniały. Jednak to, co powinno szczególnie ucieszyć mieszkańców to całodobowa toaleta publiczna, o której mowa w raporcie.
Wnioski z analizy ruchu na ul. Zwycięstwa
UM Gliwice przekazuje, że po wprowadzeniu zmian natężenie ruchu na ulicy Zwycięstwa nieco zmalało.
- Oznacza to, że część kierowców zrezygnowała z traktowania ulicy jako korytarza przelotowego przez centrum miasta. Zawężenie przekroju ulicy zaczęły ograniczać ruch tranzytowy, kierując go w stronę innych tras.
Jednocześnie autorzy raportu zapewniają, że nie sprawdziły się obawy mieszkańców związane z wpływem zwężenia jezdni na komfort poruszania się samochodem po Śródmieściu, a spowolnienie ruchu nie generowało zatorów.
- W ramach organizacji ruchu w raporcie rekomenduje się wprowadzenie strefy zamieszkania, w której pieszy uzyskuje bezwzględny priorytet. Istotną kwestią pozostaje parkowanie, w tym w czasie dostaw. W przebiegu ulicy od wielu dekad nie ma możliwości parkowania, ale potrzebne będzie wprowadzenie stref postoju tymczasowego dla dostaw towarów - czytamy.
Według raportu na obu krańcach osi Zwycięstwa - Górnych Wałów - Dolnych Wałów powinny znaleźć się pojemne parkingi wielopoziomowe.
Co z rowerzystami i komunikacją publiczną?
Według opracowania, nie rekomenduje się wprowadzenia wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż samej ulicy, gdzie ruch rowerowy ma być współdzielony z pieszym.
- Jako alternatywna trasa służyć by miała szybka, wydzielona ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Dworcowej. W przypadku transportu publicznego, na ulicy Zwycięstwa lepiej sprawdziłyby się z kolei mniejsze autobusy, co sygnalizowali także mieszkańcy podczas konsultacji - informuje UM Gliwice.
Jeszcze w tym roku ma zostać opracowany projekt koncepcyjny uwzględniający wnioski z konsultacji. Kolejnym etapem będzie stworzenie projektu budowlanego i wybór wykonawcy inwestycji.