Gorzów: Siedem nowych tramwajów. Na torach pojawią się za dwa lata
Inwestycja za grube miliony
Na realizację całego projektu przeznaczono ponad 140 milionów złotych. 100 milionów stanowi dofinansowanie unijne, a wkład własny miasta wynosi blisko 18 milionów złotych. Sam zakup tramwajów to koszt prawie 130 milionów złotych, bo nowe pojazdy to tylko część inwestycji. Zadanie przewiduje także modernizację zaplecza technicznego Miejskiego Zakładu Komunikacji.
"Jest to niebezpieczeństwo". Kaczyński komentuje pierwsze decyzje Czarzastego
Na tramwaje trzeba poczekać
Dostawa tramwajów ma zostać zrealizowana w ciągu trzydziestu miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że pierwsze składy pojawią się na trasach za około dwa lata.
- Budujemy flotę nowoczesnych, komfortowych i energooszczędnych pojazdów. Umowa dotyczy zakupu tramwajów dwukierunkowych, które zwiększą nasze możliwości eksploatacyjne i pozwolą sprawnie obsługiwać rozwijaną sieć torową, w tym rejon węzła Jancarza. Stawiamy na komunikację dostępną, bezpieczną i odpowiadającą europejskim standardom - mówi Roman Maksymiak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Gorzowie.
To kolejny krok w stronę nowoczesnego transportu publicznego w mieście. W ostatnich latach nie tylko modernizowano infrastrukturę torową, ale także systematycznie odnawiano flotę oraz wprowadzano rozwiązania promujące komunikację zbiorową.
- W ostatniej dekadzie przeszliśmy ogromną drogę w rozwoju transportu publicznego. Nowe tramwaje to kolejny, bardzo ważny etap tej zmiany. Od przyszłego roku komunikacja miejska stanie się dla mieszkańców bezpłatna. Chcemy konsekwentnie podnosić jakość życia i sprawiać, że miasto będzie dobrym wyborem do życia - mówi Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa.
Miasto przewidziało także możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne dziewięć tramwajów do końca 2029 roku.
Kontynuacja dobrej współpracy
Przetarg na nowe tramwaje został ogłoszony w połowie tego roku. Jedynym chętnym na zbudowanie pojazdów dla północnej stolicy województwa lubuskiego była właśnie bydgoska PESA. Jej tramwaje od kilku lat obsługują gorzowskich pasażerów.
- Kolejny kontrakt potwierdza zaufanie, jakim miasto darzy nasze rozwiązania oraz ich jakość sprawdzoną w codziennej eksploatacji. Dostarczymy nowoczesne, dwukierunkowe tramwaje stworzone z myślą o komforcie pasażerów, efektywności energetycznej i niezawodności. Jesteśmy gotowi do realizacji zamówienia i do dalszego wspierania miasta w rozbudowie jego infrastruktury tramwajowej - mówi Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz S.A.
Łącznie za siedem tramwajów bydgoski producent chciał blisko 130 milionów złotych, co w przeliczeniu na jeden pojazd daje ponad 18 milionów. W ciągu zaledwie kilku lat cena wzrosła więc o ponad 200 procent. Gdy osiem lat temu rozstrzygany był przetarg na 14 tramwajów, który też wygrała PESA, to za jeden z nich trzeba było zapłacić ponad 6 milionów złotych.
Nowe tramwaje zastąpią Helmuty
Obecnie w taborze Miejskiego Zakładu Komunikacji jest 14 tramwajów PESY oraz 7 starych Helmutów. Po zakończeniu inwestycji wysłużone pojazdy zostaną wymienione na nowe. Jedynie dwa składy pozostaną jako rezerwa techniczna. Do Gorzowa trafi najnowsza generacja tramwajów PESA TWIST 2015N-10. Pojazdy będą trójczłonowe, dwukierunkowe i niskopodłogowe, z szerokimi wejściami, rampą dla osób poruszających się na wózkach oraz przestrzenią dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Komfort zapewnią nowoczesne systemy klimatyzacji i ogrzewania, a bezpieczeństwo monitoring obejmujący wnętrze i strefy drzwi. Każdy pojazd otrzyma także nowoczesny system informacji pasażerskiej, dynamiczne tablice kierunkowe oraz system zliczania pasażerów.
Zobacz również:
W Gorzowie sprzedają stare autobusy. Każdy przejechał ponad milion kilometrów