Gorzów Wlkp.: Nowy program. Pieniądze na remont mieszkania, które sam wybierzesz
Oferty jak z biura nieruchomości
Nowe zasady dotyczące wynajmu lokali komunalnych gorzowscy radni uchwalili we wrześniu, a program "Remont(za)mieszkanie" właśnie oficjalnie wystartował. Zrezygnowano z dotychczasowego, często krytykowanego systemu kolejek i list oczekujących na mieszkania komunalne. Od teraz lokale będą prezentowane w internecie w formie ogłoszeń mieszkaniowych. Wybór mieszkania stanie się więc bardziej przejrzysty i ma przypominać standardowe poszukiwanie lokalu na rynku komercyjnym.
Będą dopłaty i ulgi dla najemców
Pierwsza pula obejmuje dwadzieścia pięć mieszkań w różnych częściach miasta. To między innymi lokale przy ulicach Wyszyńskiego, Teatralnej, Zbąszyńskiej, Słonecznej i Szkolnej. Mieszkania zostały podzielone na te już wyremontowane i gotowe do zamieszkania oraz lokale wymagające nakładów na remont. Co ważne, jeśli gorzowianin wybierze mieszkanie do remontu, to miasto do tych prac mu dopłaci.
We dwie na jednej hulajnodze. Oto finał. Boli od samego patrzenia
- Miasto dopłaca nawet trzydzieści pięć tysięcy złotych do remontu. Jeśli koszt prac przekroczy tę kwotę, różnica może zostać rozliczona w formie obniżki czynszu. Przy każdej ofercie będzie informacja o lokalizacji mieszkania, jego powierzchni, systemie ogrzewania, kosztach utrzymania. Będzie też informacja na temat szacunkowej wartości nakładów remontowych i terminu ich realizacji - informuje gorzowski magistrat.
Ważnym udogodnieniem jest także trzymiesięczne zwolnienie z czynszu po zakończeniu remontu. W tym czasie najemca zapłaci jedynie za koszty eksploatacyjne, a więc media czy wywóz odpadów. Sam remont musi zostać zakończony w ciągu sześciu miesięcy.
Wynajem z perspektywą wykupu
Najem lokali w programie będzie zawierany na czas nieoznaczony, co daje poczucie stabilności. Co więcej, po pięciu latach najemca będzie mógł wykupić mieszkanie po cenie rynkowej. Jeśli jednak nie zdecyduje się na wykup, może dalej w nim mieszkać na dotychczasowych zasadach. Władze miasta podkreślają, że program ma przynieść korzyści obu stronom: to nie tylko sposób na wsparcie mieszkańców, ale też strategiczne działanie rewitalizacyjne. Dzięki zaangażowaniu samych gorzowian, miasto zyska szansę na przywrócenie do użytku wielu pustostanów, które dziś jedynie generują koszty utrzymania.
- To realne wsparcie dla osób, które nie mają własnego mieszkania, ale są gotowe włożyć własną pracę w jego odnowienie. Dzięki temu lokale odzyskują funkcjonalność, a mieszkańcy mają szansę na stabilne miejsce do życia - mówi prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki.
Prosty i przejrzysty nabór wniosków
Wnioski można składać od trzeciego do dwudziestego pierwszego listopada. O mieszkanie w programie mogą starać się pełnoletni mieszkańcy, którzy nie mają własnego lokalu i spełniają określone kryteria dochodowe.
- gospodarstwo jednoosobowe: minimalny dochód 1878,92 zł.
 - gospodarstwo wieloosobowe: minimalny dochód 1409,19 zł na osobę.
 
Podczas naboru dodatkowe punkty będzie można otrzymać za staż zamieszkania w Gorzowie. Do wniosku trzeba dołączyć między innymi deklarację o dochodach, oświadczenie o stanie majątkowym i ewentualnie dokumenty potwierdzające szczególną sytuację życiową czy niepełnosprawność. Co ważne, posiadanie umowy najmu na warunkach rynkowych lub okazjonalnej nie wyklucza możliwości ubiegania się o lokal mieszkalny w ramach miejskiego programu.
- Każdy wnioskodawca ma prawo wskazać dwa mieszkania, a więc lokal pierwszego i drugiego wyboru. Zanim jednak podejmie decyzję, będzie mógł obejrzeć wybrane mieszkania na miejscu. Po zakończeniu naboru wnioski zostaną ocenione punktowo, a na tej podstawie powstanie lista osób zakwalifikowanych do podpisania umowy o remont. Jeśli ktoś zrezygnuje, lokal trafi do kolejnej osoby w kolejce - informują urzędnicy.
Miasto zapowiada, że oferty lokali będą publikowane co najmniej raz na kwartał na stronie internetowej miasta, Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej oraz na tablicy ogłoszeń w budynku przy ulicy Teatralnej 26. Wnioski wraz z wymaganymi dokumentami można składać osobiście w Kancelarii Urzędu Miasta przy ulicy Sikorskiego, elektronicznie: przez platformę ePUAP oraz pocztą na adres Urzędu Miasta.