Inwestycja za 120 milionów złotych skróci podróż z Wrocławia do Warszawy o cztery minuty
Szybciej o cztery minuty
Spółka PKP PLK remontuje tory kolejowe na trasie, która łączy Wrocław z Warszawą. Dokładnie chodzi o 90-kilometrowy odcinek na pograniczu województw opolskiego i śląskiego - pomiędzy Opolem, a Częstochową. Na co dzień, jeżdżą tam pociągi PKP InterCity, składy typu premium i Pendolino. Także składy TLK i koleje regionalne.
- Modernizujemy tory, urządzenia sterowania ruchem, sieć trakcyjną oraz mosty i wiadukty na 90 kilometrach linii, aby codzienne przejazdy z Wrocławia przez Opole do Warszawy były szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. Czas przejazdu skróci się o około 4 minuty - mówi Marta Pabiańska, rzecznik prasowa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Praca na torach wre
Torowcy pracują obecnie na odcinku Częstochowa Stradom - Częstochowa Gnaszyn. Poprawiane jest ułożenie torów kolejowych i uzupełniany tłuczeń pod podkładami. Do tego trwa wymiana rozjazdów na stacjach Blachownia i Kochanowice.
Trasa będzie dostosowana do jazdy z wyższą prędkością. Stare urządzenia sterowania ruchem kolejowym zastąpią nowoczesne systemy. Podobne prace zostały już wykonane między Blachownią, a Herbami Starymi. We wrześniu prace ruszą na odcinku Fosowskie - Opole Główne.
Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę trzech mostów nad rzekami: Chrząstawą, Maliną i Suchą. Wykonawca rozpoczął prace przygotowawcze pod tymczasowe konstrukcje, po których pociągi będą bezpiecznie przejeżdżać w trakcie robót. Mniejsze prace wykonano w sumie na 59 skrzyżowaniach dróg z torami, aby zwiększyć bezpieczeństwo.
Inwestycja spowoduje utrudnienia dla pasażerów
Od 8 do 29 września 2025 roku na odcinku Fosowskie - Opole Główne, Częstochowa - Fosowskie oraz Kochanowice - Lubliniec kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Szczegóły podróżni znajdą na Portalu Pasażera i na stronach przewoźników.
Zmiany dotyczą też rozkładów jazdy na stacji Wrocław Główny. Z jesiennego harmonogramu (od 30 sierpnia) zostały wycofane kursy do Warszawy składami Pendolino. Pociągi InterCity Premium będą jeździć objazdem przez Poznań. A zwykłe składy PKP InterCity do Warszawy, przez Opole, Lubliniec i Częstochowa, pojadą dłużej - od 40 min, nawet do godziny.
Inwestycje sfinansowano z pieniędzy KPO
- Prace na trasie Opole Główne - Fosowskie - Częstochowa Stradom finansowane są z Krajowego Planu Odbudowy. Koszt inwestycji na odcinku Opole - Fosowskie wynosi blisko 70 mln zł. Natomiast na linii Częstochowa Stradom - Fosowskie - prawie 50 mln zł - dodaje Marta Pabiańska.
Łącznie na remont 90 kilometrów torów i zwiększenie możliwej do osiągnięcia prędkości, PKP zapłaci 120 mln złotych. Czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy - jak zapowiada przewoźnik - skróci się dzięki temu o 4 minuty. Prace zakończą się w 2026 roku, ale dokładnego terminu nie określono.