Katowice: Autostrada A4 z zadaszeniem? "Zaczęliśmy od rozmów kurtuazyjnych"
Rada Miasta Katowice zgodziła się na zapisanie w budżecie miasta 159,9 tys. zł na opracowanie koncepcji techniczno-wizualnej. Ma ona objąć odcinek autostrady od ul. Barbary do ul. Wita Stwosza. To kilkusetmetrowy odcinek, przy którym znajduje się m.in. park im. Tadeusza Kościuszki, stadion Akademii Wychowania Fizycznego oraz siedziba prokuratury okręgowej.
Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, autostrada miałaby zostać tam trwale zadaszona. Na górze powinny powstać tereny rekreacyjne, umożliwiające swobodne przejście między rozdzielonymi przez drogę częściami miasta.
Wydała 249 zł w Biedronce. Tylko zobaczcie, co kupiła
Natomiast na wysokości osiedla im. Ignacego Jana Paderewskiego przewiduje się lekką konstrukcję, tunel z ekranów akustycznych, który zabezpieczyłby mieszkańców przed docierającym z autostrady hałasem.
Redukcja hałasu w mieście to bowiem główny cel zadaszenia autostrady. Podobnie było przy okazji budowy szklanego tunelu akustycznego na S8 w Warszawie.
Jest wola i chęć ze strony podmiotu prywatnego
Prezydent Marcin Krupa zapowiedział w rozmowie z "Dziennikiem Zachodnim", że koncepcja pozwoli oszacować koszty inwestycji.
- Dopiero wtedy będziemy mogli powiedzieć o poszukiwaniu inwestora czy realizatora tej inwestycji, czy rozmawiać bezpośrednio z właścicielem autostrady, czyli GDDKiA - powiedział Marcin Krupa.
Przyznał, że prowadził już "rozmowy kurtuazyjne" z GDDKiA. Magistrat wysłał nawet oficjalne pismo w tej sprawie.
- Natomiast również rozmawialiśmy z obecnym koncesjonariuszem autostrady, który też dysponuje wypornością finansową i możliwością realizacji tej inwestycji - zdradził Marcin Krupa. - Tym odcinkiem zarządza GDDKiA, ale według tych rozmów, które prowadziliśmy, jest wola i chęć również ze strony podmiotu prywatnego, żeby spróbować przeprowadzić tę inwestycję - zasygnalizował.
Koncesja wygasa w 2027 r. Co dalej?
Koncesjonariuszem autostrady A4 od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice w Krakowie jest spółka Stalexport Autostrada Małopolska.
15 marca 2027 r. - po wygaśnięciu koncesji - zarządzanie tym odcinkiem autostrady ma przejąć GDDKiA. Niewykluczone, że spółka będzie ubiegała się o przedłużenie koncesji. Wysłaliśmy do niej pytania w tej sprawie. Czekamy na odpowiedź.