Katowice: Trwa gigantyczna przebudowa węzła kolejowego
Postępują prace przy przebudowie głównego węzła kolejowego w Katowicach. Jak informują PKP PLK gotowa jest już pierwsza z czterech części wiaduktu przy Mikołowskiej. Od stycznia przyszłego roku możliwy będzie przejazd samochodem dwoma pasami pod wiaduktem. Inwestycję wartą 4 mld złotych realizują PKP PLK w Katowicach.
- W jej ramach na katowickim węźle kolejowym, dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu pociągów i samochodów, przebudowujemy obiekty inżynieryjne - przypomina Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK. Wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską został podzielony na cztery części. Od września pociągi w kierunku Załęża i Chorzowa jeżdżą już po nowo wybudowanej konstrukcji - dodaje.
Pojawienie się pociągów na nowych torach nie oznacza końca robót na wiadukcie przy ul. Mikołowskiej
Pasażerowie tych składów przejeżdżają pod wielkim wiaduktem, wznoszonym na wysokości ul. Sądowej. Docelowo będzie ich tam osiem i posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim tj. Gliwic, Opola, Wrocławia oraz w kierunku południowym na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju.
Pojawienie się pociągów na nowych torach nie oznacza jeszcze końca robót budowlanych na wiadukcie przy ul. Mikołowskiej.
- Prace są kontynuowane przy sąsiedniej, drugiej części obiektu. Aktualnie wykonano betonowanie płyty nośnej, na której zostanie ułożony nowy tor. Prace wykończeniowe oraz torowe i sieciowe będą prowadzone do końca 2025 roku - wyjaśnia przedstawicielka PKP PLK.
Ruszają prace na wiadukcie nad ul. Św. Jana
- Jednocześnie, rozpoczniemy prace na wiadukcie nad ul. Św. Jana przy utrzymaniu ruchu pieszego, tramwajowego po obu torach oraz samochodowego po jednym pasie ruchu w każdą stronę - przekazuje Katarzyna Głowacka.
Po zakończeniu przebudowy wiaduktu na Mikołowskiej, zamiast dotychczasowych dwóch powstanie jeden wspólny, nowoczesny wiadukt. To rozwiązanie ma zapewnić większe bezpieczeństwo, wyższą trwałość konstrukcji, a także poprawić estetykę przestrzeni miejskiej.
To największa inwestycja kolejowa w woj. śląskim
Prace na katowickim węźle kolejowym są częścią jednego z największych projektów infrastrukturalnych w kraju - przebudowy linii kolejowej od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Na terenie całej aglomeracji przewiduje się rozbudowę torów do czterech, co umożliwi oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego i stworzenie Kolei Metropolitalnej.
W ramach największego z podpisanych kontraktów, zawartego w kwietniu 2024 roku, konsorcjum firm Torpol i Intop zrealizuje prace o wartości ponad 4,1 miliarda złotych brutto. Obejmują one m.in. kompleksową modernizację odcinka Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, remonty istniejących przystanków, budowę nowych oraz odnowienie całej inżynieryjnej infrastruktury kolejowej.