Klecina: Mieszkańcy wybrali wariant nowej trasy tramwajowej
Zdecydowana wygrana pierwszego wariantu
- Wybraliśmy trasę tramwaju przez Klecinę. "Wariant I". Opowiedziało się za nim około 83 proc. mieszkańców biorących udział w konsultacjach - poinformował prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.
Konsultacje społeczne trwały od 5 sierpnia do 14 września. W sumie do urzędu wpłynęło 3302 opinii przez e-formularz. W e-spotkaniach, warsztatach i spacerze badawczym wzięło udział ponad 200 mieszkańców. Swoje stanowiska przedstawiły również rady osiedli z Kleciny i Krzyków-Partynic.
Tyle zapłaciła za kiełbasę na jarmarku w Białymstoku. "Chyba trochę dużo"
Wybór tramwaju przez Klecinę podzielił osiedle. O sporach mieszkańców pisaliśmy tutaj:
Ostatecznie mieszkańcy wybrali wariant numer 1. Zakłada on poprowadzenie tramwaju od torowiska na ul. Przyjaźni, przez rezerwę terenową przewidzianą w MPZP, nowym mostem nad Ślęzą, dalej przez ulice Dożynkową, Jutrzenki i Buraczaną, aż do Kupieckiej na Oporowie. Trasa zakończy się przy projektowanej pętli w rejonie skrzyżowania ulic Karmelkowej i Giełdowej, gdzie powstanie parking Park & Ride.
Zwolennicy W1 podkreślali, że korytarz pod tramwaj widnieje w MPZP od ponad 20 lat oraz trasa ta będzie miała mniejszy wpływ na Dolinę Ślęzy niż alternatywny wariant W2. Zwracali uwagę, że wybór pierwszego wariantu oznacza także najmniejszą ingerencję w tereny zielone i jednocześnie zapewni obsługę komunikacyjną największej liczbie mieszkańców. Spotkał się on także z krytyką.
Część mieszkańców zgłosiła zastrzeżenia dotyczące hałasu dla bloków stojących tuż przy rezerwie pod torowisko i potencjalnej utraty miejsc parkingowych, obecnie wykorzystywanych na terenach przeznaczonych pod inwestycję. Miasto zapowiedziało, że podczas opracowywania projektu, zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza akustyczna, a projektanci zaproponują rozwiązania minimalizujące uciążliwości. Nowe miejsca postojowe mają zostać zaprojektowane m.in. wzdłuż ul. Skarbowców, tak aby zrekompensować brakujące parkingi.
Wariant W2 z poparciem niewielkiej grupy
Za drugim wariantem, prowadzącym przez obecną pętlę "Klecina" i szerokie tereny zieleni wzdłuż rzeki, opowiedziało się 11,9 proc. uczestników konsultacji. Zwolennicy wskazywali, że trasa ta byłaby mniej uciążliwa akustycznie dla bloków przy łączniku Klecińskim i nie wymagałaby likwidacji miejsc parkingowych. Podnoszono także argument niższych kosztów.
Projektanci zwrócili jednak uwagę, że niższe koszty dotyczą jedynie samego torowiska, natomiast W1 obejmuje również przebudowę dróg i pełnej towarzyszącej infrastruktury. Co więcej, analizując koszt dostępu do tramwaju w przeliczeniu na mieszkańca, wariant W1 wypada korzystniej: 30 600 zł na osobę, wobec 33 200 zł w wariancie W2.
Przeciwnicy W2 ostrzegali, że trasa przetnie cenne tereny zieleni, zniszczy wały przeciwpowodziowe i będzie wymagała wycinki wielu drzew.
Nowy most nad Ślęzą dla wszystkich, także dla kierowców
Jednym z ważniejszych tematów konsultacji był projekt mostu nad Ślęzą. 80 procent z mieszkańców opowiedziało się za tym, by most był dostępny także dla samochodów, a nie tylko tramwajów, pieszych i rowerzystów. Argumentowano, że obecny układ drogowy jest niewydolny i wymaga odciążenia. Przeciwnicy (około 20 proc.) obawiali się natomiast wzrostu hałasu i natężenia ruchu.
Miasto potwierdza, że nowy most zostanie zaprojektowany w pełnym przekroju, dla wszystkich użytkowników ruchu.
Jednym z innych, najważniejszych elementów tej inwestycji będzie budowa drugiego toru na ul. Przyjaźni, która dziś obsługiwana jest naprzemiennie jednym torem. Prowadzi to do wielu niebezpiecznych sytuacji, mimo stosowania nowej sygnalizacji świetlnej. Pisaliśmy o tym tutaj:
Tramwaj przez Klecinę na Oporów. Co dalej?
Prace projektowe, których koszt to ponad 2,4 mln zł, potrwają do drugiego kwartału 2027 roku. Dopiero wtedy miasto będzie mogło rozpocząć procedury przygotowujące inwestycję do realizacji.