Warszawa: Kolejowa inwestycja za 1,4 mld zł. Ze stolicy szybciej niż kiedykolwiek
Zakres inwestycji: tory, przystanki i przejścia
Umowa obejmuje rozbudowę ostatniego odcinka trasy Warszawa Wschodnia - Lublin, czyli fragment Warszawa Wawer - Otwock, zwanego linią otwocką. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja ośmiu przystanków:
- Warszawa Anin,
- Międzylesie,
- Radość,
- Miedzeszyn,
- Michalin,
- Józefów,
- Otwock Świder,
- stacja Warszawa Falenica.
Dodatkowo powstaną dwa nowe tory, cztery skrzyżowania bezkolizyjne oraz dwadzieścia tuneli dla pieszych. Umowa na realizację inwestycji wynosi ok. 1,4 mld zł netto i jest realizowana w ramach programu "Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027". Prace mają zakończyć się do 2028 roku.
Wykonawca i organizacja prac
Wykonawcą prac została firma Trakcja S.A., a roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku. Na początku pojawią się perony tymczasowe, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu i by-passy torowe, które ułatwią prowadzenie prac etapami.
- To bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej - powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Plany obejmują również etapowe likwidacje kolizji torowo-drogowych i ich zastąpienie tunelami drogowymi lub wiaduktami.
Szybsza i wygodniejsza podróż między Warszawą a Otwockiem
Po zakończeniu inwestycji zostanie wprowadzony nowy układ torowy - ruch aglomeracyjny zostanie oddzielony od dalekobieżnego. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii. Liczba kursów między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem będzie mogła być większa, co przełoży się na sprawniejsze podróże.
Prace obejmą także inwestycje w bezpieczeństwo:
- powstanie 20 nowych przejść pod torami,
- przebudowane zostaną istniejące przejścia,
- zlikwidowane zostaną 4 przejazdy kolejowo-drogowe, które zastąpią tunel drogowy w Radości, tunel w Falenicy, tunel w Józefowie i wiadukt drogowy między Warszawą a Józefowem.
- Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer - Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie - powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przewidywany czas przejazdu między Warszawą a Lublinem po zakończeniu inwestycji - około 90 minut (obecnie najszybszy pociąg pokonuje trasę w 1 godz. 46 min).