Kolejowa rewolucja w Toruniu. Będzie też więcej kursów: szybkie do Warszawy i Pragi
Przypomnijmy, że przed kilkoma dniami Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło wniosek o dofinansowanie dla projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT City II”. Na jego realizację przyznano wielkie wsparcie - dokładnie 550 605 177,70 złotych. Pieniądze te pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Wartość całego projektu została oszacowana 685 739 912,24 złotych. Realizować go będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, przy wsparciu samorządu Torunia. Wkład finansowy miasta do projektu to tylko 10 185 122,12 zł. Zyski Torunia będą za to wielkie.
Miliony na inwestycję kolejową w Toruniu: na co zostaną wydane?
Mówił o tym goszczący w Toruniu w środę 16 lipca wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
- Zwiększyliśmy liczbę pociągów na trasie między Poznaniem i Olsztynem przez Toruń, i działamy, by było ich jeszcze więcej. Będzie to możliwe po likwidacji wąskiego gardła w Toruniu. Poprawi się też komfort podróży - zapowiedział Piotr Malepszak.
To wąskie gardło to oczywiście tunel pod placem Pokoju Toruńskiego, w którym jest tylko jeden tor. Dzięki wielkiej kolejowej inwestycji powstanie drugi. Będzie to element przebudowy infrastruktury między dworcami Toruń Główny a Toruń Wschodni, na linii nr 353. W planie - w ramach zadań spółki PKP PLK - jest:
- wymiana torów na tym odcinku i dobudowa tego pod placem Pokoju Toruńskiego,
- remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego,
- budowa wzdłuż niego kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą,
- modernizacja peronów na dworcach Toruń Miasto i Toruń Wschodni.
Miasto zrealizuje dwa zadania w ramach tego projektu. To:
- rozbiórka Garbatego Mostka i budowa w jego miejscu nowego przejścia nad torami kolejowymi;
- przebudowa ulicy Sowińskiego - na odcinku od ronda na Placu Pokoju Toruńskiego do mostu kolejowego.
W ramach współpracy z PKP PLK miasto zobowiązało się do realizacji (w ramach osobnego porozumienia) trzech kolejnych zadań. Chodzi o:
- budowę bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ulicy Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27 - wiadomo już, że w ramach przebudowy tej arterii powstanie wiadukt, na który zostanie skierowany ruch kołowy;
- budowa bezkolizyjnego dojścia do wyłączonego obecnie z użytkowania przystanku kolejowego "Toruń Katarzynka” przez ulicę Grudziądzką;
- aktualizacja dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego przejścia ulicy Równinnej nad linią kolejową nr 353 - w przyszłości także tu miałby powstać wiadukt.
- Przetarg na realizację zadań kolejowych spółka PKP PLK powinna ogłosić w listopadzie. Koniec realizacji projektu to przełom lat 2028/2029 - wyjaśnił wiceminister Malepszak.
Towarzyszący mu prezydent Torunia Paweł Gulewski zapewnił z kolei o zaawansowaniu miasta w realizacji jego zadań.
- We wrześniu złożymy wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej dla przebudowy ulicy Sowińskiego - mówił prezydent Gulewski.
Pociągiem z Torunia: do czeskiej Pragi i Pendolino II do Warszawy
Podczas wizyty wiceminister Malepszak zapowiedział inne zmiany kolejowe dotyczące Torunia. Od grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkłady jazdy pociągów, ma zwiększyć się do siedmiu liczba połączeń Poznań-Olsztyn i tylu samo w odwrotnym kierunku, na dobę.
Wówczas uruchomione mają też zostać kursy z Torunia do czeskiej Pragi.
- To będzie pierwsze w historii takie połączenie. Pociąg z Torunia będzie wyruszał tuż po północy. Do Pragi dojedzie po ośmiu godzinach - mówił wiceminister.
Zapewnił on, że trwają prace nad zmniejszeniem czasu podróży miedzy Toruniem a Warszawą. Obecnie w najszybszym wariancie są to dwie godziny.
- Chcemy czas podróży jeszcze skrócić, o 10 minut, czyli do godziny i 50 minut. To oznacza duża konkurencję dla podróży samochodem. Tym bardziej że na przyszły rok są planowany remont autostrady A2 między Łodzią a Warszawą - stwierdził Piotr Malepszak.
W przyszłości połączenia kolejowe z i do Warszawy przez Toruń mają być obsługiwane przez Pendolino II, czyli bardzo szybkie pociągi piętrowe.
- W przyszłym tygodniu spółka PKP Intercity otworzy oferty w przetargu na ich dostawę. Pociągi Pendolino II powinny zacząć kursy w 2029 roku - dodał wiceminister Piotr Malepszak.