Komora startowa maszyny drążącej tunel dla Kolei Dużych Prędkości na Retkini jest gotowa. Kiedy zacznie się budowa podziemnego torowiska?

Zgodnie z harmonogramem zakończona została budowa komory startowej dla tarczy, która będzie drążyć tunel dla Kolei Dużych Prędkości. Komora usytuowana w pobliżu skrzyżowania Maratońskiej i Obywatelskiej ma 23 metry głębokości, długość dwóch boisk do piłki nożnej, a zużyto na nią cztery tysiące gruszek, jak mówią budowlańcy na betoniarki, płynnego betonu. Co tu będzie?
Tak wygląda komora tunelu KDP startowa przy ul. MaratońskiejTak wygląda komora tunelu KDP startowa przy ul. Maratońskiej
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Krzysztof Szymczak
Jacek Zemła
  • Tak wygląda komora tunelu KDP startowa przy ul. Maratońskiej
  • Tak wygląda komora tunelu KDP startowa przy ul. Maratońskiej
  • Tak wygląda komora tunelu KDP startowa przy ul. Maratońskiej
  • Tak wygląda komora tunelu KDP startowa przy ul. Maratońskiej
  • Tak wygląda komora tunelu KDP startowa przy ul. Maratońskiej
[1/5] Tak wygląda komora tunelu KDP startowa przy ul. Maratońskiej Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Krzysztof Szymczak

– To pierwszy fizycznie ukończony element projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Stąd ruszy drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości, które 2032 roku połączą Łódź z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym, a w 2035 także z Wrocławiem i Poznaniem.

Kiedy ruszy drążenie i jak trasą?

Cmentarna wytrzymała pół roku od przebudowy. Rusza jej remont

Drążenie tunelu z Retkini w kierunku dworca Łódź Fabryczna ma się rozpocząć w czwartym kwartale 2026 roku. Do tego czasu zostanie zmontowana maszyna drążąca, zgromadzone tubingi, czyli betonowe elementy obudowy tunelu i zorganizowany wywóz urobku. Maszyna ma ruszyć stąd na wschód i przechodząc po ulicami Bandurskiego, al. Unii, al. Włókniarzy, Struga, 6 Sierpnia, Wólczańską, al. Kościuszki, Piotrkowską i Sienkiewicza dotrze do komory odbiorczej budowanej obecnie pomiędzy ul. Kilińskiego, Narutowicza i Sienkiewicza w pobliżu nieczynnego obecnie budynku Łódzkiego Domu Kultury. Tam maszyna zostanie rozmontowana i wyciągnięta na powierzchnię, a powstały tunel wejdzie w pozostawioną pustą przestrzeń zachodniej głowicy dworca Łódź Fabryczna. Tamtędy pociągi KDP wjadą na tory przy peronie 4. podziemnego dworca, przeznaczonym specjalnie do obsługi szybkich składów. Ma to nastąpić za 7 lat.

– Tunel KDP będzie miał długość 4,6 km a średnicę ok. 14 metrów i pomieści dwa tory. Ma przechodzić pod miastem znacznie głębiej, niż ten drążony dla kolei konwencjonalnej – zapewnia Piotr Rachwalski, członek zarządu spółki CPK odpowiedzialny za komponent kolejowy całego przedsięwzięcia. – W najgłębszym miejscu, mniej więcej w połowie swojej długości osiągnie on maksymalną głębokość ok. 34 metrów, co oznacza, że jego oddziaływanie na znajdujące się na powierzchni budynki będzie znacznie mniejsze, niż w przypadku budowy tunelu dla kolei konwencjonalnych, który przechodzi na głębokości ok. 9 metrów pod powierzchnią ziemi.

Ekspertyzy tak, ale remonty i naprawy nie

Kolejne dwie ulice otrzymają nowy asfalt i chodniki

Mimo to trwa inwentaryzacja wszystkich zabudowań nad trasą przyszłego tunelu oraz znajdujących się w 20-metrowej strefie oddziaływania od osi tunelu. Wykonywane są ekspertyzy i oceny stanu technicznego zabudowań. Właściciele są wzywani do usunięcia usterek swoich nieruchomości. Niestety, jak wyjaśnia Maciej Lasek, spółka CPK nie może zapłacić za te prace, bo one należą do zwykłych prac utrzymaniowych, jakie każdy właściciel budynku powinien okrsowo wykonywać. Spółka może jedynie sfinansować wzmocnienie gruntu czy usunięcie pustych miejsc w pobliżu fundamentów, ale nie wzmocnić stropy czy usunąć spękania ścian. To wciąż wywołuje wiele konfliktów pomiędzy inwestorem (CPK) a właścicielami nieruchomości leżących na trasie przyszłego tunelu.

Wybrane dla Ciebie

Chałupy: Narkotyki, pieniądze i klucz hotelowy w porzuconym aucie
Chałupy: Narkotyki, pieniądze i klucz hotelowy w porzuconym aucie
Warszawa: Obcokrajowiec wypłacał pieniądze z kodów BLIK
Warszawa: Obcokrajowiec wypłacał pieniądze z kodów BLIK
Gołków: Mężczyzna spadł z wysokości. Na pomoc ruszyli strażacy, ratownicy i załoga LPR
Gołków: Mężczyzna spadł z wysokości. Na pomoc ruszyli strażacy, ratownicy i załoga LPR
Poznań: Oszustwo "na policjanta". Kobieta dała nieznajomemu 40 tys. zł
Poznań: Oszustwo "na policjanta". Kobieta dała nieznajomemu 40 tys. zł
Miasteczko Krajeńskie: Grób Michała Drzymały przejdzie renowację
Miasteczko Krajeńskie: Grób Michała Drzymały przejdzie renowację
Łódź: Wyjął pistolet na ulicy i celował w kobietę w aucie
Łódź: Wyjął pistolet na ulicy i celował w kobietę w aucie
Kraków: Nowa miejscówka na imprezowej mapie miasta
Kraków: Nowa miejscówka na imprezowej mapie miasta
Skate2City zaprasza na spotkania z cyklu "Wakacje z rolkami"
Skate2City zaprasza na spotkania z cyklu "Wakacje z rolkami"
Szczecineccy seniorzy zawładnęli miejską plażą. Kolejny dancing nad jeziorem. ZDJĘCIA
Szczecineccy seniorzy zawładnęli miejską plażą. Kolejny dancing nad jeziorem. ZDJĘCIA
Przyciąga wzrok przechodniów. To jedna z najbardziej charakterystycznych restauracji na Piotrkowskiej
Przyciąga wzrok przechodniów. To jedna z najbardziej charakterystycznych restauracji na Piotrkowskiej
Zamknięci, głodzeni, poniżani. Ostatnie miesiące Romanowów
Zamknięci, głodzeni, poniżani. Ostatnie miesiące Romanowów
Zielona Góra. Ktoś podpalił drzewa i płonie las
Zielona Góra. Ktoś podpalił drzewa i płonie las