Koniec aplikacji do zakupu biletów w Trójmieście. Jak się do tego przygotować?
Od 4 sierpnia tego roku pasażerowie będą mogli kupić bilety ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni oraz MZKZG przede wszystkim w aplikacji „System Fala”. Od tego dnia bilety okresowe (gdańskie, gdyńskie i metropolitalne) będzie można nabyć w aplikacji mobilnej „System Fala”, na portalach systemfala.pl, jestemzgdanska.pl, zkmgdynia.pl, mzkzg.org, w stacjonarnych Biurach i Punktach Obsługi Klienta, automatach biletowych oraz w aplikacji "Jestem z Gdańska". Nie będą one już dostępne w komercyjnych aplikacjach mobilnych. Warto zaznaczyć, że zmiany dotyczą biletów okresowych oraz 24- godzinnych ZTM w Gdańsku. Bilety jednorazowe i krótkookresowe metropolitalne (jednoprzejazdowe, 75-minutowe, 24-godzinne, 72-godzinne), ze względu na ich popularność wśród turystów, nadal będą dostępne także w komercyjnych aplikacjach mobilnych. Przeniesienie pełnej oferty biletowej do regionalnego Systemu FALA stanowi konsekwentną realizację strategii budowy Platformy Zarządzania Usługami Mobilności (PZUM).
- To dla nas ważna decyzja. Wpływy z biletów okresowych są istotnym elementem finansowania komunikacji miejskiej. Dzięki zmianie sposobu sprzedaży, co roku w naszych budżetach pozostaną środki, które dotąd pobierane były w formie prowizji przez operatorów aplikacji komercyjnych - mówi Łukasz Kłos, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltica dodaje, że system Fala zyskuje coraz większą sprawność i rosną wyniki sprzedaży.
- System Fala od początku był projektowany właśnie jako wiodący system sprzedaży i dystrybucji biletów zarówno w Trójmieście jak i województwie pomorskim - zaznacza Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltica Sp. z o.o. i dodaje: - Integracja sprzedaży biletów okresowych to kolejny krok w tym kierunku. Dzięki dystrybucji przez spółkę samorządową województwa pomorskiego, wartość dodana wraca do budżetów gmin.
Jak podkreśla InnoBaltica, System Fala to nie tylko narzędzie do sprzedaży biletów ale także nowoczesna platforma, która pozwala lepiej obsługiwać pasażerów, zarządzać taryfami, łączyć różne kanały sprzedaży i analizować dane potrzebne do lepszego planowania komunikacji oraz optymalizacji kosztów transportu publicznego. Jego wdrożenie ujednolica działania transportowe w regionie i wzmacnia rolę transportu zbiorowego jako realnej alternatywy dla transportu indywidualnego.
- Integracja oferty biletowej w ramach Fali to element szerszej transformacji cyfrowej i instytucjonalnej, mającej na celu poprawę dostępności, efektywności i długofalowe zwiększenie mobilności mieszkańców Pomorza - mówi Radomir Matczak.
Przybywa użytkowników
InnoBaltica podkreśla, że transakcje dokonywane przez pasażerów w systemie Fala są tak samo bezpieczne jak te w bankowości elektronicznej a od lutego do maja 2025 roku, kiedy w Gdańsku prowadzona była akcja wymiany Kart Miejskich ZTM na system Fala, przybyło ponad 64 tysiące nowych użytkowników Fali.
- Od lutego do końca maja prowadziliśmy proces wymiany Kart Miejskich ZTM w Gdańsku na System Fala. Przebiegł on bardzo sprawnie. Kilkadziesiąt tysięcy użytkowników przeniosło się do nowego systemu i korzysta z jego pełnej funkcjonalności - informuje Łukasz Kłos, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Fala zyskuje popularność także w Gdyni. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni udostępnił bilety w aplikacji „System Fala” oraz w portalu. Z myślą o pasażerach uruchomił również pierwsze punkty stacjonarne sprzedaży biletów ZKM w Gdyni (BOK-i) Systemu Fala.
- System Fala rozszerza swoją obecność także w Gdyni. Otwarte zostały Biura Obsługi Klienta w Gdyni i Rumi. Wkrótce planujemy dalszą integrację z kolejnymi kanałami dystrybucji - zapowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Bilety można kupić nie tylko on-line, ale także w punktach sprzedaży w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Rumi.