Kraków: Alert dla kierowców. Blisko do Strefy Czystego Transportu
Pieczę nad krakowską STC obejmie zarząd dróg
Wiadomo już, że administrowaniem Strefą Czystego Transportu, koordynacją jej funkcjonowania itp. zajmie się Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Tutaj nie docierają tłumy turystów. Jedno z najbardziej fotogenicznych miejsc Lizbony
- Wkrótce pod głosowanie radnych trafi projekt uchwały zmieniającej statuty Zarządu Dróg Miasta Krakowa i Zarządu Transportu Publicznego, który dotąd prowadził przygotowania do wdrożenia SCT. ZDMK od lat zarządza Obszarem Płatnego Parkowania (OPP), który pod względem organizacyjnym i prawnym ma zbliżony charakter do SCT. Do tego budowany w Krakowie przez ZDMK Inteligentny System Transportu, oparty na systemie kamer, będzie kluczowy także dla efektywnego działania Strefy Czystego Transportu - przekazali krakowscy urzędnicy.
Ponadto ZDMK otrzyma teraz całość kompetencji pozwalających zarządzać Obszarem Płatnego Parkowania (do tej pory ZDMK dzielił te uprawnienia z Zarządem Transportu Publicznego).
- W praktyce oznacza to, że ZDMK będzie odpowiadać zarówno za rozwój i planowanie stref, jak i za ich bieżące funkcjonowanie, obsługę mieszkańców i nadzór techniczny - podaje UMK.
STC w Krakowie. Kto wjedzie za darmo do miasta?
Według uchwały o SCT od 1 stycznia 2026 do Krakowa wjadą bez problemów i opłat samochody benzynowe, które spełniają co najmniej normę Euro 4 lub te wyprodukowane od 2005 roku, a także auta z silnikiem Diesla, mające co najmniej normę Euro 6 lub wyprodukowane od 2014 roku (dla ciężarówek i autobusów - od 2012 roku).
Kierowcy spoza Krakowa, posiadający auta niespełniające wymaganych norm, będą musieli zapłacić za wjazd do SCT. Taką opcję wprowadzono na tzw. okres przejściowy, na trzy lata (do 2028 roku). Stawkę ustalono tu na 2,5 zł (za godzinę), a ceny miesięcznego abonamentu na 100 zł w 2026 roku (w 2027 roku ma to być 250 zł, a rok potem - 500 zł).