Kraków: Autobusy na Wzgórzach Krzesławickich w nowej odsłonie
Dotyczące tej sprawy komunikat Zarząd transportu Publicznego opublikował z tytułem - Wzgórza Krzesławickie - propozycje zmian w komunikacji miejskiej", jednak w treści informacji zawarto sformułowania wskazujące, że większość kwestii jest już w zasadzie przesądzona.
Plan Krakowa dla komunikacji publicznej na Wzgórzach Krzesławickich po otwarciu dworca autobusowego zakłada, że linie tramwajowe 1, 4 i 5 pojadą tak jak dotychczas, natomiast trasy linii aglomeracyjnych: 202, 212, 222, 232, 262 zostaną skrócone do nowej pętli Wzgórza Krzesławickie.
Tiktokerka zrobiła zakupy w Biedronce. Wszystko nagrała
Scenariusz dla autobusów miejskich
- linie 110, 149 i 160 - bez zmian. "(...) dalej nie udało się nic wskórać w sprawie linii 149 i ul. Wańkowicza. Żaden wariant, który proponowali radni nie dostał akceptacji. Dodatkowy argument po stronie ZTP był taki, że muszą oni wypełnić obowiązek obsługi poszczególnej okolicy bez dostępu do transportu. A niestety przekierowanie linii 149 lub skrócenie pozbawia ludzi transportu z okolic spalarni (ul. Giedroycia)" - napisał odnośnie trasy tego autobusu radny dzielnicy Marcin Sudoł na facebookowej grupie dzielnicy XVII
- linia 122 - kursująca w wersji wprowadzonej od 25 października 2025, z częstotliwością co 20 minut w dni powszednie i co 40 minut w dni wolne. Część mieszkańców i radnych dzielnicy proponowało przywrócenie linii 422 (al. Przyjaźni - Zesławice), ale okazało się, że ZTP nie ma takich planów
- linie 142/442 - do rozważenia przez przedstawicieli Rady Dzielnicy XVII, czy pozostają na obecnej trasie przez ul. Kocmyrzowską i Łowińskiego, czy wrócą na swoją poprzednią stałą trasę - przez ul. Darwina i Blokową. - W takim przypadku umożliwiona zostanie dogodna przesiadka na linie tramwajowe na przystanku "Darwina", natomiast autobusy będą jednocześnie narażone na zakłócenia w funkcjonowaniu w związku z koniecznością pokonania przejazdu kolejowego przez ul. Blokową - stwierdza tu ZTP
- linia 180 - zostanie skierowana, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i Rady Dzielnicy XVII, po trasie okrężnej (wokół osiedla "Grębałów" - "Wzgórza Krzesławickie", ul. Architektów, ul. Poległych w Krzesławicach, ul. Kocmyrzowska - "Wzgórza Krzesławickie"), tak aby zapewnić dojazd z osiedla Grębałów do wszystkich szkół i przedszkoli znajdujących się w rejonie Wzgórz Krzesławickich
- linia 182 - pozostaje na obecnej trasie, a po oddaniu linii tramwajowej "Mogilska" - "Mistrzejowice" ma zostać skrócona i kursować pomiędzy przystankami "Os. Na Stoku" - "Mistrzejowice"
- linia 198 - kursująca na wprowadzonej od 25 października 2025 trasie: "Mistrzejowice" - przystanek "Zakole", szpital okulistyczny, "Wzgórza Krzesławickie", ul. Kocmyrzowska, ul. Poległych w Krzesławicach - "Os. Na Stoku". - Do rozważenia przez przedstawicieli Rady Dzielnicy XVII - czy skierować linię bezpośrednio przez ul. Architektów. W takim przypadku możliwa byłaby korekta częstotliwości kursowania do 40 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne, a w konsekwencji poprawa koordynacji z liniami nr 122 i 180 - zanotowali tu krakowscy urzędnicy.
- linia 511 (kursująca obecnie na trasie Osiedle na Stoku - Chełmońskiego Pętla) - zostanie skierowana od ul. Poległych w Krzesławicach, przez ul. Architektów, do pętli "Wzgórza Krzesławickie". Autobus ten ma kursować we wszystkie dni tygodnia w pełnym wymiarze godzin, z częstotliwością co 15 minut w czasie szczytu i co 20 minut w pozostałych godzinach oraz w dni wolne
Właśnie w przypadku przyspieszonej "511" rozminęły się chyba najbardziej oczekiwania mieszkańców i pomysły urzędników.
Jak podał Marcin Sudoł na grupie dzielnicy Wzgórza Krzesławickie, podczas poniedziałkowego spotkania przedstawicielom ZTP wręczony został protest/prośba podpisana przez ponad 300 osób - o zostawienie linii 511 na pętli "Osiedle Na Stoku".
Jednak ZTP stoi na stanowisku, że połączenie to powinno zapewnić "bezpośredni dojazd z pętli "Wzgórza Krzesławickie" w rejon Nowego Kleparza, Alej Trzech Wieszczów oraz ulic Czarnowiejskiej i Armii Krajowej, a ponadto umożliwić obsługę komunikacyjną mieszkańców ulicy Architektów, którzy w znacznym stopniu nie mieli dotychczas zapewnionego bezpośredniego połączenia autobusowego".