Kraków: Kolejka linowa? Zdecydowanie za drogo! Miasto ma inne plany dla Mistrzejowic
Pomysł wysunięty ostatnio przez jednego z miejskich radnych - budowy kolejki gondolowej pomiędzy przystankiem kolejowym Kraków Piastów a pętlą tramwajową os. Piastów w Krakowie, nie zyskał aprobaty władz miasta. Jak poinformował wiceprezydent Stanisław Mazur, jakiekolwiek analizy dotyczące możliwości budowy miejskiej kolejki linowej są bezzasadne - z uwagi na plany wykonania linii tramwajowej pomiędzy przystankiem PKP, a pętlą na osiedlu Piastów. Tyle, że i ten projekt to sprawa odległa, bo zamierzenie utknęło na etapie dokumentacji.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | DRONE QUEST
Jolanta Białek
Kolej gondolowa w Krakowie? Budowa jej w Paryżu kosztowała 138 mln euro
O zbadanie możliwości wykonania kolejki gondolowej w Mistrzejowicach zwrócił się w ostatnich dniach do prezydenta Krakowa radny miejski Marek Hohenauer.
- Koleje linowe w terenie miejskim, poza celami turystycznymi, budowane są zwykle po to, aby umożliwić szybkie i wygodne przekroczenia bariery przestrzennej, np. w postaci rzeki, a także dla skomunikowania obszarów, które dzieli znaczna różnica wysokości. Na os. Piastów żaden z przedstawionych warunków nie zachodzi. Ponadto nie ma przesłanek, aby trasę kolei linowej wydłużać poza postulowane miejsca, tj. okolice przystanku kolejowego Kraków Piastów oraz pętli tramwajowej os. Piastów. Obie lokalizacje dzieli stosunkowo krótki odcinek (około 400 m), co stawia pod znakiem zapytania racjonalność budowy oraz ewentualnego późniejszego utrzymania kolejnego - nowego i dotąd nie eksploatowanego w mieście - środka transportu - argumentuje wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur w odpowiedzi na interpelację radnego Hohenauera.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Zaznacza on także, że realizacja takiego projektu w Krakowie nie ma uzasadnienia ekonomicznego, a dla przykładu przywołuje koszty innych kolei linowych w Europie
- w Paryżu - budowa linii C1 od Créteil do Villeneuve-Saint-Georges: długość - 4,5 km, liczba stacji - 5 (odległości między nimi to od 500 do 1800 metrów), zdolność przewozowa - 11 tys. pasażerów na dzień (przy zastosowaniu 10 osobowych gondoli i realizacji kursów nawet co 30 sekund w godzinach szczytu), czas realizacji projektu - lata 2029 - 2025 (planowanie uruchomienie paryskiej kolejki linowej to grudzień 2025), koszt - 138 mln euro
- w Pradze - projekt kolejki linowej Podbaba - Troja - Bohnice: długość - 2,2 km, liczba stacji - 3, zdolność przewozowa - 2300 osób na godzinę, czas realizacji - projekt planowany od 2020 roku, nadal nie ukończony, szacowany koszt - 1,5 mld koron czeskich (około 262 mln zł)
Komunikacyjny plan dla Mistrzejowic zatrzymał się na etapie procedur
Plany wybudowania linii tramwajowej łączącej przystanek kolejowy Kraków Piastów z pętlą tramwajową os. Piastów w Krakowie wciąż pozostają na etapie przygotowań dokumentacji.
- Aktualnie Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi postępowanie odwoławcze od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania "Koncepcja programowo-przestrzenna układu komunikacyjnego w rejonie os. Piastów", której jednym z elementów jest przedłużenie linii tramwajowej. Po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia możliwe będzie złożenie wniosku o ujęcie w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa zadania inwestycyjnego obejmującego przedłużenie linii tramwajowej z pętli tramwajowej na os. Piastów w rejon przystanku kolejowego Kraków Piastów. W związku z tym, że przedłużenie linii tramwajowej jest inwestycją zwiększającą dostępność do transportu zbiorowego, w tym kolejowego, zostanie ona uwzględniona w analizach prowadzonych podczas prac nad dokumentami strategicznymi Gminy Miejskiej Kraków.- informuje Stanisław Mazur.
Ewentualnego terminu realizacji brakujących 400 m linii tramwajowej na dziś nie jest w stanie podać nikt. Gdy przed miesiącem pytał o to w interpelacji radny Michał Drewnicki, wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik napisał w odpowiedzi:
- Od momentu przedłożenia przez Gminę Miejską Kraków Raportu oddziaływania na środowisko, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska regularnie zawiadamiał o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy. Ostatnia informacja wskazywała dzień 30 kwietnia 2025 roku, jednak 17 kwietnia 2025 GDOŚ wystąpił o przedłożenie aktualnej mapy przedstawiającej lokalizację przedsięwzięcia w wariancie inwestycyjnym. Wnioskowany materiał został opracowany i 7 maja 2025 przekazany do GDOŚ. Gmina Miejska Kraków regularnie monitoruje sytuację. Z uwagi na złożoność sprawy aktualnie nie można określić terminu jej załatwienia. Praktyka wykazuje, że czas oczekiwania na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych, ze względu na zawiłość oraz wieloaspektowość spraw - może być wydłużony przez organy umocowane do jej wydawania. Środki oddziaływania Gminy Miejskiej Kraków na szybsze wydanie decyzji przez GDOŚ są ograniczone".