Kraków: Nowa hala dla tramwajów w Nowej Hucie
Nowa hala dla tramwajów w Nowej Hucie
Nowoczesna hala serwisowa w Nowej Hucie już gotowa. Znajduje się ona na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. Ma powierzchnię 2365 mkw., kubaturę 16930,65 m.sześć., długość 65 metrów/ szerokość 46,5 metra/ wysokość 8,6 metra.
"Na dachu w miejscach połączeń kolejnych naw ułożono kable grzewcze w celu uniknięcia zalegania śniegu i lodu. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom obiekt będzie pracować bardziej energooszczędnie, co ogranicza koszty eksploatacji i wpływ na środowisko. Wykonano podziemny zbiornik celem retencji nadmiaru wód opadowych oraz separator substancji ropopochodnych zintegrowany z osadnikiem" - czytamy w komunikacie MPK.
Ponadto, celem budowy i modernizacji hali SO2 było zwiększenie powierzchni dla potrzeb prac technologicznych dostosowanie do nowych standardów użytkowych i technicznych oraz obsługi nowo zamówionych tramwajów dwukierunkowych" - dodaje MPK w komunikacie.
Część warsztatowa, serwisowa, zaplecze techniczne
W skład budynku hali wchodzi część warsztatowa, serwisowa oraz część zaplecza technicznego i socjalnego dla pracowników oraz wiata.
W hali maszyn i urządzeń przewidziano umieszczenie urządzeń tj. tokarka, giętarka, nożyce do blachy, poła ramowa, prasa hydrauliczna, urządzenie do piaskowania elementów, wiertarka kolumnowa, stanowisko do mycia podzespołów.
W części serwisowej znajdują się 4 tory wewnętrzne, 3 tory z kanałami oraz 1 tor bez kanału, wszystkie zakończone obrotnicami wózkowymi. Obrotnice połączone torem poprzecznym. Pomiędzy torami zaprojektowano pomost naprawczy służący do obsługi serwisowej tramwajów.
"Będą tu wykonywane prace polegające na wymianie elementów, podzespołów silników, przetwornic, kontenerów dachowych, podmiany wózków, naprawy wózków, drobnych napraw powypadkowych oraz nakładaniu reklam" - informuje MPK.
W ramach inwestycji powstała odpowiednia infrastruktura zapewniająca bezpieczny i wygodny dostęp do dachów nowoczesnych tramwajów, gdzie znajduje się większość instalacji. Z kolei kanały umożliwiają pracownikom łatwy dostęp do wózków i zestawów kołowych.
W części zaplecza socjalnego znajduje się szatnia wraz z sanitariatami, pomieszczenie socjalne, pomieszczenie gospodarcze, oraz pomieszczenia techniczne. "Dodatkowo bezpośrednio przy zapleczu socjalnym wydzielono pomieszczenie garażu dwustanowiskowego dla pogotowia technicznego i dźwigu. Po drugiej stronie hali jest wybudowana zadaszona i obudowana ścianami wiata do postoju wagonów tramwajowych" - dodaje MPK.
To nie koniec inwestycji. Będzie zadaszenie!
Kolejnym ostatnim zadaniem jest budowa zadaszenia nad torami postojowymi. Prace rozpoczęto przy budowie kolejnych etapów torowisk, a w październiku 2025 rozpoczęła się finalna realizacja zadaszenia, która potrwa do połowy 2026 r.