Prosty komunikat Chorzowa do wojewody śląskiego o estakadzie: "Optymalna jest rozbiórka"
W tym artykule:
Magistrat do wojewody śląskiego. "Optymalna jest rozbiórka"
Zamknięcie estakady w Chorzowie sparaliżowało ruch w regionie, bo trasą wzdłuż drogi krajowej nr 79 dziennie poruszały się tysiące samochodów. Jednak ekspertyza techniczna nie pozostawiła złudzeń – obiekt grozi zawaleniem i musiał zostać natychmiast wyłączony z użytkowania.
W piątek (6 czerwca) po południu Urząd Miasta w Chorzowie poinformował, że powiadomiono pisemnie wojewodę śląskiego Marka Wójcika oraz Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Katowicach, że władze Chorzowa "są ukierunkowane na rozpoczęcie prac zmierzających do rozbiórki Estakady w ciągu DK79 w Chorzowie".
- Decyzja taka na chwilę obecną jest najbardziej optymalna, gdyż pozwoli w krótkim czasie przywrócić ruch pieszy, kołowy i tramwajowy na Rynku w Chorzowie oraz ruch kolejowy w sąsiedztwie Rynku - poinformował Urząd Miasta w Chorzowie.
Jak podkreślono, ogłoszenie ostatecznej decyzji o rozbiórce estakady nastąpi po przeanalizowaniu wszystkich istotnych aspektów i skutków takiej decyzji, Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie rozpoczął już rozeznanie rynku, mające na celu przygotowanie procedury przetargowej na projekt rozbiórki Estakady w ciągu DK79 w Chorzowie.
W komunikacie podkreślono, że 6 czerwca Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie otrzymał decyzję nr 208/25 Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w której nakazano: usunięcie zagrożenia bezpieczeństwa wiaduktu drogowego (estakady) w ciągu drogi krajowej 79 i nad linią kolejową nr 131 w Chorzowie, poprzez wykonanie tymczasowego podparcia wszystkich przęseł obiektu w odległości ok. 6,0 m od osi podpór, zgodnie ze wskazaniami ekspertyzy technicznej sporządzonej "przez mgr inż. Krzysztofa Tokarka i mgr inż. Marka Durczoka w maju 2025 r. - w terminie 31 sierpnia 2025 roku".
Fatalny stan techniczny estakady w Chorzowie
Z ekspertyzy technicznej opracowanej przez Biuro Projektowe TOKBUD, na zlecenie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie - na podstawie której podjęto decyzję o zamknięciu obiektu - wynika, że nie ma możliwości bezpiecznego korzystania z estakady.
Opracowanie objęło wykonanie czynności eksperckich badań diagnostycznych oraz analiz statyczno-wytrzymałościowych. Ekspertyza jasno wskazała, że estakada nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie.
Estakada przecięła na pół rynek. Codziennie przejeżdża tędy 40 tysięcy aut
Estakada została wykonana w latach 1977-79 jako jeden z elementów budowanej trasy Bytom - Chorzów. Wykonawcą robót był Skoczowski Oddział Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Budowa miała potrwać pięć lat, ale wszystko zostało ukończone znacznie wcześniej. 22 lipca 1979 roku, po niecałych trzech latach, obiekt został uroczyście oddany do użytku. Przez 46 lat nie udało się na tyle wzmocnić całej konstrukcji, by mogła bezpiecznie funkcjonować przez kolejne dziesięciolecia.
Już w latach 2011 i 2014, w trakcie doraźnych remontów, jak informuje miasto, wskazywana była potrzeba wyburzenia całej konstrukcji. Wiele wskazuje na to, że 11 lat później tak może się właśnie stać.