Malbork: Autobusy miejskie. Mieszkańcy zawsze zauważą, kiedy kurs wypadnie z rozkładu

Siatka połączeń miejskich autobusów w Malborku niezmiennie budzi zainteresowanie mieszkańców. Tym razem uwagę przykuły zmiany na linii nr trzy.

Komunikacja miejska w Malborku. Brakuje "trójki"
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Radosław Konczyński
Radosław Konczyński

Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku obowiązują od początku września. Na prośbę mieszkańców interpelację międzysesyjną w sprawie linii nr 3 złożyła do burmistrza radna Wioletta Klepacka. Chodzi o likwidację kursu około godziny 19 z Dalekiej na Wielbark.

Likwidacja kursu szczególnie dotyka osoby pracujące w systemie zmianowym, młodzież i studentów wracających z zajęć oraz dodatkowych aktywności, osoby starsze i niezmotoryzowane, które korzystają z komunikacji miejskiej jako podstawowego środka transportu lub nie mają alternatywy w postaci transportu prywatnego. Zwracam się z prośbą o rozważenie przywrócenia kursu, ewentualne przeprowadzenie konsultacji społecznych - napisała Wioletta Klepacka.

Okazuje się, że tu doszło do sytuacji "coś za coś". Wcześniej były apele ze strony innych radnych, żeby dołożyć kursów do Kałdowa, o którym śmiało można było wcześniej powiedzieć, że było wykluczone pod względem komunikacji miejskiej.

Kursy linii nr 3 Piaski Daleka - Wielbark Cmentarz o godz. 18.34 oraz Wielbark Cmentarz - baza MZK o godz. 19.07 zostały zlikwidowane w związku z uruchomieniem dodatkowych kursów na linii nr 4. Potoki pasażerów były małe, co było podstawą do decyzji o likwidacji kursów i przeniesienie tych kilometrów na potrzeby utworzenia dodatkowych kursów na linii nr 4, komunikujących dzielnicę Kałdowo - odpowiada Małgorzata Zemlik, prezes MZK, na interpelację.

Pytanie było skierowane do burmistrza, a nie do prezes spółki. Spółka może poruszać się tylko w obrębie pieniędzy, które otrzymuje w ramach finansowania bezpłatnej komunikacji, więc sama prochu nie wymyśli. Nie jest po prostu w stanie zwiększyć liczby kursów, bo najzwyczajniej nie ma swoich zarobionych pieniędzy (ponieważ nie ma biletów), musiałaby więc dostać dodatkowe środki z budżetu miasta.

W odpowiedzi na interpelację pojawia się określenie, które będzie "wodą na młyn" tych radnych, którzy mają zastrzeżenia do bezpłatnej komunikacji, mianowicie, że "w związku z trudną sytuacją spółki nie ma możliwości wprowadzania dodatkowych kursów na liniach miejskich", a "możliwe jest wyłącznie dokonywanie korekt w ramach aktualnych kilometrów na liniach". Ale przypomnijmy, że "jedynka" i "szóstka", których jest najwięcej (zwłaszcza tej pierwszej), są nietykalne, bo tylko do tych linii są przypisane autobusy elektryczne kupione z unijnym dofinansowaniem, a jeszcze obowiązuje już legendarna trwałość projektu. Jeżeli mieszkańcy myślą, że wyciągnięcie kilku kursów z linii nr 1 i dołożenie na linie nr 3 i 4 załatwiłoby sprawę, to niestety się mylą. Trwałość projektu stoi na przeszkodzie.

Prezes MZK w odpowiedzi słusznie też przywołuje obowiązującą umowę wykonawczą podpisaną w 2016 roku z miastem na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego, w ramach której spółka ma obowiązek wykonać 606 tysięcy kilometrów rocznie na liniach miejskich. W tym roku ten limit zostanie przekroczony.

W ciągu ośmiu miesięcy 2025 roku zostało wykonane 415 tysięcy kilometrów. Szacuje się, iż w roku 2025 zostanie wykonane 623 tysięcy kilometrów - odpowiada Małgorzata Zemlik.

Pani prezes zapewnia, że "zostanie dokonana dogłębna analiza potoków pasażerskich na wszystkich kursach komunikacji miejskiej", by ocenić możliwość przywrócenia kursów na linii nr 3 o godzinie 19. Przy okazji polecają się ci, którzy jeździli z Wielbarka "trójką" krótko po godz. 15, a we wrześniu kurs został przesunięty o pół godziny do przodu.

Wybrane dla Ciebie

Piła: 47-latek aresztowany po szaleńczym pościgu. Był pijany, naćpany i miał dożywotni zakaz prowadzenia
Piła: 47-latek aresztowany po szaleńczym pościgu. Był pijany, naćpany i miał dożywotni zakaz prowadzenia
Poznań: Przebudowa Mostu Chrobrego. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu od poniedziałku
Poznań: Przebudowa Mostu Chrobrego. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu od poniedziałku
Łódź: Miejsce pełne tajemnic, czyli willa Szai Światłowskiego
Łódź: Miejsce pełne tajemnic, czyli willa Szai Światłowskiego
Marcin Polański (cz. 2): Najtrudniejsza w sędziowaniu dzieciom i młodzieży jest stała obecność KOR: Komitetu Oszalałych Rodziców
Marcin Polański (cz. 2): Najtrudniejsza w sędziowaniu dzieciom i młodzieży jest stała obecność KOR: Komitetu Oszalałych Rodziców
Śląskie: "Tylko trzy miasta zainteresowane są zajęciami" edukacji regionalnej
Śląskie: "Tylko trzy miasta zainteresowane są zajęciami" edukacji regionalnej
Odkryj babciną recepturę. Upiecz wybornego murzynka z jabłkami i nabierz apetytu na jesień
Odkryj babciną recepturę. Upiecz wybornego murzynka z jabłkami i nabierz apetytu na jesień
Toruń: 28 września coolturalne zakończenie sportowego lata w stawie komtura. Będzie się działo!
Toruń: 28 września coolturalne zakończenie sportowego lata w stawie komtura. Będzie się działo!
Kraków: Kładka nad Rudawą zamknięta. Będzie nowa, ale dopiero za dwa lata
Kraków: Kładka nad Rudawą zamknięta. Będzie nowa, ale dopiero za dwa lata
Śląskie dworce kolejowe wejdą w XXI wiek. Na liście do remontu 16 z nich: między innymi Bytom, Katowice, Żywiec
Śląskie dworce kolejowe wejdą w XXI wiek. Na liście do remontu 16 z nich: między innymi Bytom, Katowice, Żywiec
Koszalin: 80-lecie I LO im. Dubois. Bal Absolwentów za nami! Okazja do wspomnień i zabawy
Koszalin: 80-lecie I LO im. Dubois. Bal Absolwentów za nami! Okazja do wspomnień i zabawy
Ćmielów:  XI Bieg Papieski za nami. Znamy wyniki
Ćmielów: XI Bieg Papieski za nami. Znamy wyniki
Kuszą pięknymi kwiatami i zapachami, ale lepiej się ich pozbyć. To rośliny inwazyjne
Kuszą pięknymi kwiatami i zapachami, ale lepiej się ich pozbyć. To rośliny inwazyjne