Nie dotrzesz? Odwołaj wizytę u lekarza! Nie blokuj miejsca! Skala jest porażająca
Trwa czwarta edycja kampanii edukacyjnej "Odwołuję, nie blokuję", w której udział bierze także Narodowy Fundusz Zdrowia.
"Zbyt często zdarza się, że pacjenci nie stawiają się na umówione konsultacje, co prowadzi do powstawania niepotrzebnych opóźnień i utrudnia dostęp do specjalistycznej opieki medycznej. Niestawienie się na wizytę bez wcześniejszego powiadomienia przyczynia się do wydłużenia kolejki do lekarzy specjalistów, co z kolei negatywnie wpływa na dostępność do leczenia. Jeśli nie możecie Państwo przyjść do lekarza, odwołajcie wizytę, nie blokujcie terminów" - apeluje Kujawsko-Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ.
Agnieszka Żulewska o swoich rolach i serialu "Na Wspólnej". Jest szansa, że do niego powróci?
Ponad 70 tysięcy wizyt!
Dane z regionu są alarmujące. Z danych NFZ na 30 października wynika, że w województwie blisko 72 tysiące osób nie anulowało umówionej wizyty u lekarza.
Najwięcej nieodwołanych wizyt, czyli ponad 14 tysięcy dotyczy fizjoterapii ambulatoryjnej, 11.201 to nieodwołane wizyty w ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Ponad 9 tysięcy nieodwołanych wizyt w regionie to świadczenia z zakresu kardiologii, kolejne: 4190 do poradni onkologicznych, 4434 do poradni endokrynologicznych, a 6491 osób nie przyszło i nie odwołało wizyty do poradni neurologicznej.
Pacjenci nie odwołują także wizyt na badania diagnostyczne np. na rezonans magnetyczny - do 30 października nie stawiło się i nie odwołało wizyty 1645 pacjentów; 1361 nie przyszło na badanie tomografem komputerowym, a 1298 pacjentów nie stawiło się na gastroskopii.
Wystarczy podać numer
"Bądźmy odpowiedzialni i jeśli wiemy, że nie pojawimy się na badaniu, odwołajmy je, dzięki temu termin wizyty nie przepadnie, bo zostanie wykorzystany przez inną osobę z listy oczekujących" - apeluje NFZ.
NFZ wysyła SMS-y z przypomnieniem o pierwszorazowej konsultacji u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji (w 2024 r. wysłał ich blisko 14 milionów). Dotyczy to 48 wybranych świadczeń.
Każdy pacjent, który podczas rejestracji przekazał swój numer telefonu, dostaje SMS na 4 dni przed planowaną wizytą. Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.
W treści smsa podane są informacje o świadczeniu, terminie wizyty, i co ważne, również numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę.