Nowe otwarcie dla Econowind. Japoński armator wspiera rozwój VentoFoil
Według przedstawiciela spółki Nissen Kaiun decyzja o zaangażowaniu kapitałowym wynikała z wysokiego poziomu dojrzałości technologicznej rozwiązania oferowanego przez Holendrów oraz jego praktycznego zastosowania na różnych typach jednostek. Armator rozważa instalację wielkogabarytowych urządzeń typu VentoFoil na wybranych statkach ze swojej floty.
Jak zaznaczają przedstawiciele japońskiej firmy, Econowind oferuje technologię, która działa w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych i jednocześnie nie stwarza trudności dla załóg. Z punktu widzenia armatora ma to szczególne znaczenie. Redukcja zużycia paliwa i emisji gazów cieplarnianych pozostaje dziś kluczowym kierunkiem rozwoju floty w Japonii.
Ponad 130 instalacji systemu VentoFoil na całym świecie
System VentoFoil to rozwijana przez Econowind technologia wspomagająca napęd jednostek morskich przy wykorzystaniu energii wiatru. Składa się z profilu aerodynamicznego o kształcie skrzydła oraz układu kontroli przepływu powietrza w warstwie przyściennej, wykorzystującego podciśnienie.
Urządzenia tego typu mogą być instalowane zarówno na nowych statkach, jak i montowane na jednostkach już eksploatowanych. Dotychczas sprzedano już ponad 130 zestawów VentoFoil dla operatorów żeglugi bliskiego i dalekiego zasięgu, w różnych segmentach rynku.
Według danych producenta, zastosowanie dwóch systemów VentoFoil pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10 procent, w zależności od trasy i warunków pogodowych.
Rozwiązanie niezależne od rodzaju napędu głównego
Rozwiązania wspomagające napęd statków przy użyciu energii wiatru zyskują na znaczeniu w związku z zaostrzającymi się regulacjami w zakresie emisji gazów cieplarnianych. Technologia VentoFoil może być stosowana niezależnie od rodzaju silnika głównego i stosowanego paliwa.
Systemy te nie zastępują głównego napędu, lecz zapewniają wymierne zmniejszenie zużycia paliwa, szczególnie na trasach z korzystnym wiatrem bocznym lub tylnym. Tym samym są zgodne z polityką dekarbonizacji i umożliwiają stopniową transformację energetyczną w żegludze.
Źródło: Econowind/MD